Obdobie chladných a sychravých dní je často sprevádzané oslabením organizmu, prechladnutiami, virózami a únavou. Teraz je preto najvyšší čas posilniť imunitu. Mnohé potraviny, čerstvé ovocie či fermentovaná zelenina sú pre naše zdravie bohatými zdrojmi vitamínov. Obsahujú tiež minerály, stopové prvky a živiny vo svojej pôvodnej najprirodzenejšej podobe, preto sú pre vstrebávanie sa v našom organizme v ideálne.

 

imunita zelenina zdravie tipy napady navody 2

 

Červená repa

O pozitívnych účinkoch tejto nádherne sfarbenej zeleniny vieme asi všetci. Je nabitá vitamínmi, minerálmi a inými zdraviu prospešnými látkami. Má detoxikačné účinky, priaznivo ovplyvňuje tráviaci a kardiovaskulárny systém, posilňuje cievy a dokáže znížiť hladinu zlého cholesterolu. Má pozitívny vplyv na dobré fungovanie pečene a obličiek, prospieva štítnej žľaze a pokračovať vo výpočte jej pozitívnych vlastností by sme mohli veľmi dlho.

Cviklu môžeme konzumovať najideálnejšie čerstvú, ale aj varenú, nakladanú, pečenú či vo forme zeleninových chipsov. Ak máte zlé spomienky na nešpecifikovanú cviklovú drť z čias dávno minulých v školských družinách, našťastie tento typ úpravy už je dávno za nami. Cvikla sa dá pripraviť chutne a zdravo.

 

imunita cervena repa zdravie tipy napady navody 1

 

Skúste napríklad šalát z nastrúhanej čerstvej cvikly s pretlačeným cesnakom, soľou , vlašskými orechami a pár lyžičkami kyslej smotany. Jednoduchá je aj príprava nátierky, ktorú si urobíte zo surovej strúhanej cvikly na drobno, a tú zmiešate s tvarohom, ricotou alebo lučinou a dochutíte soľou a korením. Nakladaná cvikla chutí výborne s chrenom a cesnakom. Ak máte chuť na niečo teplé, nakrájajte si na plátky kúsky červenej repy (doplniť môžete aj iné druhy zeleniny), pokvapkajte olejom, pridajte soľ, korenie a bylinky a na vrch pár minút pred dopečením dozdobte kozím syrom.

Hliva ustricová

Táto huba je pre naše zdravie absolútnym darom. Obsahuje betaglukány, minerály, vitamíny, stopové prvky, proteíny i vlákninu. Hliva je štartérom na imunitu, chráni pred infekciami, zápalmi, civilizačnými ochoreniami. Zlepšuje trávenie, podporuje látkovú výmenu a bojuje proti prekyseleniu organizmu. Hliva je navyše veľmi chutná a jej príprava je jednoduchá. Jedálniček si ňou môžete spestriť pokojne aj raz do týždňa. Tipov na spracovanie tejto huby je nespočetné množstvo.

 

imunita hliva zdravie tipy napady navody 2

 

Dôležité je, aby ste tepelne upravili hlivu tzv. al dente, aby v nej zostalo zachovaných čo najviac prospešných látok. Hliva sa dá pripraviť na spôsob mäsa na šťave, bez mäsa pre vegetariánov, ale aj s mäskom v pomere 1:1. Polievky, guláš, strukovinové vývary s hlivou, zapekaná, grilovaná alebo pečená hliva sú tie zdravšie alternatívy, kombinácia so smotanou v podobe omáčok je veľmi chutná a hliva zostáva rovnako prospešná, avšak pochopiteľne ide o jedlá ťažšie na trávenie a kaloricky výdatnejšie.

Kyslá kapusta

V týchto dňoch je ten správny čas na naloženie si súdku vlastnej kyslej kapusty. Už naši predkovia si pravidelne s nástupom jesene túto zdravú pochúťku pripravovali takmer v každej domácnosti. Bolo to lacné, trvanlivé ale najmä zdravé jedlo, z ktorého vznikali desiatky tradičných slovenských pochúťok. Kapustnica, kapustníky, fliačky, kapustné halušky, či viac kalorický segedín alebo koložvárska kapusta. Iste aj vy máte svojho favorita.

 

imunita kapusta zdravie tipy napady navody 2

 

Myslite ale na to, že kvasená kapusta ako príloha k zapekaným zemiakom alebo cestovinám chutí najlepšie len tak, práve naložená zo suda. Nálož vitamínov a pohladenie pre vaše trávenie vám bude tou najlepšou odmenou. Ak máte chuť na zdravú a teplú pochúťku z kyslej kapusty, pripravte si placky z varených zemiakov a kyslej kapusty, s vajíčkom, trochou špaldovej alebo pohánkovej múky a strúhaným syrom. Pečte v rúre bez oleja.

Jednotlivých "top" zdravých potravín a surovín práve aj z našich končín je veľmi veľa. Nabudúce si povieme o účinkoch niektorých ďalších.

Pripravila: Petra Adamcová