Ak ste rodičmi škôlkara alebo školáka, práve v období začiatku školského roka a s príchodom prvých chladnejších a sychravých dní riešime prechladnutia detí a začínajúci sa kolotoč chorôb.

 

imunita uvod

 

Vplýva na to skutočnosť, že po prázdninách a po čase, keď deti trávili spoločné chvíle s rodinou, súrodencami a zopár kamarátmi, prichádzajú do väčšieho kolektívu, kde sú vystavení mnohým vírusom a baktériám. Druhou rizikovou fázou náporu na imunitu sú zimné a chladné dni. Ak má dieťa dostatočnú imunitu, dokáže sa niektorým ochoreniam ubrániť alebo majú u neho ľahší priebeh.

Zázračná tabletka na posilnenie detskej imunity prirodzene neexistuje, ale existuje viacero tipov, čím pomôžeme svojim deťom, a v prípade potreby aj dospelým.

Zdravá strava

Tisíc krát opakované, ale pravdivé. Dostatok surovej zeleniny a ovocia je dobré konzumovať počas celého roka. Ak k tomu pridáme vlákninu, celozrnné pečivo, kyslomliečne produkty, chudé mäso, syry a obmedzíme údeniny, sladkosti, sladené nápoje, slané pochutiny typu lupienky a chrumky, tak okrem obsahu prirodzených vitamínov a minerálov prospejeme aj tráviacemu systému, v ktorom sa tvorí základ imunity. K zdravej strave patrí aj dostatočný a vhodný pitný režim, čo v prípade detí znamená vodu, ovocné, zelené a bylinkové riedené čaje, mlieko a ovocné a zeleninové šťavy, minimum sladených a kolových nápojov.

 

imunita 1

 

Spánok

Podľa veku dieťaťa odborníci odporúčajú spánok u škôlkarov v trvaní minimálne 10 hodín denne, u školákov 8 - 9 hodín denne. U menších detí sa odporúča popoludňajší spánok aspoň v trvaní jednej hodiny. Oddýchnutý organizmus lepšie funguje, dobre regeneruje a je aktívnejší. Večerný spánok by mal prichádzať v pravidelnom čase, a nie je podstatné, či sú sviatky, prázdniny alebo školský rok. Detský organizmus si tak nenásilne a prirodzene navykne na zdravý spánkový režim.

Hygiena

Umývanie rúk po každom príchode zvonku, po použití toalety a pred každým jedlom je samozrejmosťou. Voda a mydlo sú na domácu hygienu rúk dostačujúce, zvlášť v dnešnom období, keď si musíme veľmi často dezinfikovať ruky antibakteriálnymi gélmi a sprejmi vo vonkajšom prostredí, obchodoch, školách i škôlkach. Malé deti je vhodné čím skôr odnaučiť vkladať si prsty do úst.

Otužovanie

Už naše mamy hovorievali, že dieťa má byť oblečené rovnako ako jeho rodičia. To znamená neobliekať dieťa príliš teplo, ale zodpovedajúco klimatickým podmienkam, oblečenie skôr vrstviť, aby sa dalo v prípade potreby jednoducho vyzliecť a znovu obliecť.

Domácnosti by nemali byť vo vykurovacom období prehriate, ale treba tiež myslieť na to, že malé deti sa radi, často a dlho hrajú na podlahe, kde im v prípade nastavenia nižšej teploty a absencie podlahového vykurovania môže byť chladno. Preto je vhodné mať na hranie pre menšie deti koberček, deku alebo podložku. Vetrať by sa malo v pravidelných intervaloch a v krátkych časových úsekoch. Napríklad počas jednej hodiny otvoriť okno na pár minút a zavrieť. Nie je účinné kúriť a mať otvorené okno na "vetračku" počas celého dňa.

 

imunita 2 otuzovanie

 

Stres

Sedieť počas dňa v škole a po návrate do večera pri počítači nie je správna cesta. Rovnako nevhodné je ale preťažovať dieťa dennými návštevami záujmových krúžkov, jazykových kurzov a doplnkového doučovania. Dieťa si môže podľa záujmu vybrať, aké mimoškolské činnosti by chcelo absolvovať, ale nezabúdajte, že dieťa by malo mať okrem povinností aj čas na hry, oddych, čítanie alebo čokoľvek iné - spontánne a nenaplánované.

Nedoliečené deti do kolektívu

Alfou a omegou zdravia detí sú zdravé deti v škôlkarskom a školskom kolektíve. Dnes je situácia v súvislosti s korona vírusom oproti minulosti trochu iná. Deťom sa ráno meria teplota, ak preukazujú akékoľvek prejavy choroby, nie sú do školy a škôlky vpustené. Povedzme si ale pravdu, kvôli nevyhnutnosti ísť do práce, a iným povinnostiam sme neraz dali dieťa do školy či škôlky aj choré, alebo nie úplne zdravé. A toto by malo byť tabu. Nielenže choré dieťa nakazí ostatné deti, ale jeho oslabený organizmus tak môže "nachytať" ďalšie bacily. Buďme zodpovední, do školy a škôlky patria len zdravé deti.

Pohyb

Pohyb na čerstvom vzduchu je nevyhnutný denne. Bez ohľadu na počasie, chlad, sneh, dážď alebo mrholenie. V severských krajinách s obľubou používajú vetu, že neexistuje zlé počasie, len zle oblečený človek. Takže za všetkých okolností treba denne byť na čerstvom vzduchu, venovať sa prechádzke, turistike alebo inej pohybovej aktivite. Vhodný je bicykel, pre menšie deti odrážadlo, počas zimných mesiacov sánkovanie alebo bežky.

Aktívny pohyb sa odporúča vo všeobecnosti, dnešný trend minimálnej telesnej aktivity a trávenie času pri počítačoch, mobiloch a televízii na úkor behu, skákania a bežných detských hier neprospieva deťom v žiadnom ohľade.

 

imunita 3

 

Doplnky výživy

Vitamíny a iné podporné látky na imunitu sú samozrejme najlepšie v pôvodnej forme. Nie vždy ich však dokážeme do organizmu dostať v požadovanom množstve a počas celého roka. V takom čase ani lekári nevidia problém v ich doplnení v podobe doplnkov výživy. Či už ide o prípravky na podporu imunity s obsahom hlivy ustricovej, probiotík, imunoglukánu, rakytníka alebo multivitamínových sirupov a pastiliek, o konkrétnych produktoch na konkrétny problém vám vždy najlepšie poradí pediater alebo farmaceut.

Už o týždeň vám prinesieme vyjadrenie lekára na tému detskej imunity a taktiež výpovede mamičiek, čo sa im osvedčilo pri budovaní imunity ich detí.

Pripravila: Petra Adamcová

Prečítajte si tiež: Zdravé desiaty pre školákov

desiata skolak 1