V nedávnom článku o možnostiach posilnenia imunity detí v školskom a predškolskom veku sme vám sľúbili pokračovanie. Tentokrát máme pripravené vyjadrenia ľudí z praxe. Pýtali sme sa mamičiek detí, čo sa im pri budovaní imunity ich ratolestí osvedčilo, ale zisťovali sme aj to, či deti dávajú do kolektívu v prípade, že nie sú úplne zdravé. Lekárka MUDr. Eva Rovenská nám zase prezentovala svoj odborný pohľad na detskú imunitu z medicínskeho i ľudského hľadiska. Nech sa páči, inšpirujte sa:

 

imunita deti uvod

 

Vyjadrenia mamičiek:

Monika, syn Jakub, 9 rokov

Imunitu svojho syna sa snažím budovať hlavne výživovými doplnkami, nakoľko odmieta jesť ovocie a zeleninu a takisto pobytom na čerstvom vzduchu. Žiaľ aj vo vitamínoch je vyberavý, dávam mu hlavne klasický vitamín C a probiotiká. A či striktne dodržiavam, že ak je chorý, tak ho nedávam ho do kolektívu? Teraz to inak ani nie je možné. V minulosti som ho však nie vždy pri soplíku nechávala doma, pretože má alergiu na pele a trávy, takže som vedela zistiť, či ide o nachladnutie alebo príznaky alergie.

Zuzana, dcéry Ninka, Natálka a Nikolka

Imunitu mojich troch detí sa snažím budovať najmä tým, že jedia veľa surovej zeleniny, ovocia a kyslú kapustu. Taktiež zarábam tzv. tibetské kvapky z cesnaku, ktoré deťom dávam najmä v čase prechladnutia, dostávajú aj veľa medu s citrónom. Pravidelne absolvujeme častý pobyt v lesoparku. Mamičkám odporúčam kedykoľvek nakrájať deťom zeleninu (napr. mrkva, paprika, kaleráb v podobe väčších hranoliek a položiť pred deti. Papanie zeleniny v tejto podobe sa stane pre ne samozrejmosťou). Čerstvým mamičkám odporúčam, čo najdlhšiedojčiť (každé z mojich 3 dievčat som dojčila cca 3 roky a dodnes sme nemali ani raz antibiotiká). A kolektív? Každá mamička si pozná svoje dieťa a jeho skutočný stav. Ak vidím, že má dieťa iba neškodný dočasný soplík do kolektívu ho dávam.

Daniela, syn Martin, 3 roky

Imunitu synovi posilňujeme pravidelným pobytom v prírode, vhodnou stravou, sezónnym lokálnym ovocím a zeleninou. Osvedčuje sa nám aj hranie futbalu ako hry, pri ktorej ho učíme byť fér, podeliť sa, a cibríme tým výdrž a asi aj jeho zdravie, lebo bez pohybu to u trojročných detí nejde. Čo sa týka doplnkov výživy, Martinko dostáva imunoglukán, a tiež chodíme do soľnej jaskyne. Nikdy by som nedovolila, ani teraz ani inokedy, dať choré dieťa do kolektívu. Je to nezodpovedný prístup voči ostatným rodičom a v prvom rade voči ostatným deťom.

  martinko imunita

 Foto: Martinko

Katarína, synovia Teodor, Alexander a Hugo

Moji traja synovia sú často, takmer stále vonku, od malička, za každého počasia, či prší alebo sneží. Tiež veľa športujú, všetci traja majú štyri krát do týždňa tréning, aj keď sú chorí. Celoročne berú chalani vitamíny C a D, denne pijú čaje. Ak majú teplotu, zásadne ju neznižujem liekmi ale zábalmi, antibiotiká absolútne odmietam. V zime vitamíny dopĺňam rybím tukom. Do kolektívu ich púšťam aj so sopľom a kašľom, myslím, že to patrí k životu. Doma zostávajú, len ak majú teplotu alebo nadmernu únavu.

Markéta, dcéry Simonka, Gabika, Juliana, Terezka

Nie som zástankyňou umelých doplnkov výživy, uprednostňujem vitamíny z prírody. Preto dcéry počas sezóny konzumujú všetko čo práve dozrieva v záhrade, či už ide o jablká, maliny, jahody, hrášok i iné. To čo zostane zmrazujem a konzumujeme to počas celého roka. Ak sa náhdou u nás vyskytnú tabletkové vitamíny C alebo B, či magnézium, musím povedať, že to jedia radi. Ak nie sú dievčatá úplne zdravé, do kolektívu ich dávam. Väčšinou to rozchodia, a ak nie, nechávam ich doma. Po doplnkoch výživy siaham, až keď je niekto z nás prechladnutý, vtedy sú to buď prípravky z hlivy ustricovej, kapucínky alebo spomínaný vitamín C. Otužujeme sa, ale príležitostne, napríklad na výletoch cestou okolo horských potokov, kde sa namočia, behajú, a keď chcú, aj si tam ľahnú. Nezakazujem im to, myslím, že im to neublíži, skôr posilní imunitu.

 

imunita deti 2

 

Vyjadrenie lekára: MUDr. Eva Rovenská, PhD.

Od lekára človek často očakáva že predpíše tabletky na dané ťažkosti a všetko bude opäť v poriadku. Predpis receptu je však ten posledný krok, keď to už nejde inak. Existuje však mnoho účinných vecí, ktoré môžeme pre seba a pre naše deti denne robiť a prispieť tak k predchádzaniu rôznym chorobám, respektíve prispieť tak k posilneniu ich vlastnej imunity. Už desaťročia je známe, aj vedeckými štúdiami dokázané, že existuje vplyv psychologického stresu na vnímavosť a zvýšené percento infekcie napríklad rhinovírusmi alebo inými na jeseň sa viac vyskytujúcimi vírusmi.

Ako teda môžeme podporiť imunitu detí? Najdôležitejším zázemím pre dieťa je jeho najbližšia rodina. Ak dieťaťu preukazujeme dostatok lásky a vytvárame rodinné zázemie, kde sa cíti v bezpečí, tak sa to priaznivo odráža na psychickej pohode dieťaťa, čím sa prispieva k lepšej imunite. Deti, ktoré sú preťažované a sú pod neustálym tlakom a očakávaniami rodičov, aby podávali super výkon v škole alebo aj na krúžkoch, môžu byť oveľa častejšie choré. Čas, ktorý venujeme deťom je to najviac, čo im môžeme dať. Nenahradí ho žiadna super videohra alebo iné aktivity na počítači. Dôležité je aj uvedomiť si, že deti automaticky kopírujú dospelých. Ako sa dospelí správajú k svojmu zdraviu a k svojmu telu, tak to robia aj deti. Vlastným príkladom môžeme teda viesť deti k zdravému životnému štýlu tak, že preferujeme pestrú domácu stravu, dostatok pohybu vonku, športové aktivity a dostatok spánku.

Pripravila: Petra Adamcová

 

Prečítajte si tiež: Ako podporiť imunitu detí na začiatku školského roku v školách a škôlkach

imunita 2 otuzovanie