Pri príležitosti prebiehajúceho Londýnskeho festivalu dizajnu bude udelená čestná medaila niekoľkým dizajnérom. Cenu za výnimočný dizajnérsky prínos si tento rok odnesie dizajnér cypersko-tureckého pôvodu Hussein Chalayan. Napriek tomu, že činnosť Husseina Chalayana možno zaradiť do oblasti módneho priemyslu, interdisciplinarita jeho tvorby siaha až do dizajnu bytových doplnkov.
Patrí medzi generáciu návrhárov, ktorí pristupujú ku každej kolekcii s vysokým stupňom konceptualizmu. V spracovaní modelov sa zaoberá otázkou trvácnosti a premenlivosti. V jesennej prêt-à-porter kolekcii z roku 2000 sa jeho modelky predviedli divákom v prostredí improvizovanej obývacej izby. To, čo však nasledovalo o niekoľko minút neskôr, zmenilo svet módneho priemyslu natrvalo. Kým jedna z modeliek začala sťahovať z čalúneného kresla poťah, tá ďalšia vošla do stredu konferenčného stolíka. Následne sa obidve z nich obliekli. Tá prvá si na seba natiahla poťah, ktorý sa zmenil na šaty. Tá druhá zdvihla stôl, rozčlenený na menšie, do seba zapadajúce obruče. V závere stoja pred nadšeným publikom modelky odeté od hlavy k päte. Ich outfitom sa stal samotný nábytok.
Foto: Ruckstuhl
No ani ostatné kolekcie Husseina Chalyana nestrácajú aspekt prekvapenia. Jar-leto 2016. Návrhár predstavuje kolekciu v tandeme modeliek, ktoré prichádzajú pred divákov. Zastavujú pod sprchovacími hlavicami. Z trysiek vyrazí prúd vody a tento dramatický moment znásobuje postupná deštrukcia oblečenia na modelkách. O niečo menej radikálny prístup volil Chalayan pri návrhu kobercov.
Foto: Ruckstuhl
Na spoluprácu ho totiž oslovila aj spoločnosť Ruckstuhl. Požiadala ho o návrh niekoľkých kobercov. Chalayan sa tejto ponuky chopil a vytvoril tri postmodernisticky motivované koberce, ktoré aj napriek svojej abstraktnej kresbe zaujmú voľbou textúr a farebnej palety. Z tvorivej spolupráce vzišli modely Time Scanning, On the Way a Approaching.
Foto: Ruckstuhl
Pre Time Scanning a On the Way si Chalyan zvolil tému vizuálneho šumu z televíznej obrazovky.. Súradnice na každom z kobercov odkazujú na mestá, ktoré je možné navštíviť na Hodvábnej ceste. O niečo odlišne stvárnil tretí koberec zo série, ktorý nazval Approaching, reinterpretujúci spôsob, akým sa západ približuje k východnej tradícii. Do rámca tvoreného bordúrou z perzských motívov umiestnil 8-bitovú postavu z videohry. Najvýznamnejší prvok koberca, ústredný medailón ponechal zvýraznenú len farebným kódom. žiarivo ružové hodvábne vlákno však symbolicky zachováva kontext modernej kultúry a zobrazuje ďalšie pixelizované objekty v podobe dvoch mimozemšťanov.
Viac trendov
Dáni a Japonci spolu predstavili kolekciu nábytku
Butik Céline v Miami vypĺňa nebesky modrý mramor