uvodna 2

Ako najzelenšie mesto dominuje prestížnemu rebríčku The Green City Index, je na vrchole celosvetového rebríčka The Global Green Economy Index, je najlepším mestom pre cyklistov a pravidelne sa objavuje v TOP desiatke najlepších miest pre život.

28. 6 2016

Ako najzelenšie mesto dominuje prestížnemu rebríčku The Green City Index, je na vrchole celosvetového rebríčka The Global Green Economy Index, je najlepším mestom pre cyklistov a pravidelne sa objavuje v TOP desiatke najlepších miest pre život. Podľa aktuálnych ocenení by sa mohlo zdať, že Kodaň dosiahla v ekologických aktivitách svoj vrchol. Vedenie dánskej metropoly má však oveľa ambicióznejšie plány. Do roku 2025 bude mesto na pobreží Baltického mora CO2 neutrálne. 

Christianshavn and bicycles Ursula Bach copy

 

Cyklistická veľmoc

Ak niekto o tomto ambicióznom pláne pochybuje, tak to Kodančania určite nie sú. Ekologické myslenie majú vrodené. Na skládkach komunálneho odpadu skončia ani nie dve percentá odpadu z kodanských domácností. Pritom ešte v roku 1988 to bolo 40 percent. Takmer polovica odpadu sa recykluje, ďalšia časť sa používa v spaľovniach na výrobu tepla. Spaľovanie odpadu pritom produkuje len tretinu CO2 v porovnaní s používaním uhlia na rovnaké účely. Dôkladné využívanie odpadu je len jedným z päťdesiatich opatrení, ktoré si definovala mestská radnica v boji proti nadmernému znečisťovaniu ovzdušia emisiami oxidu uhličitého. Najďalej sú v Kodani v nahrádzaní automobilovej dopravy bicyklami. Už dnes na pohon pedálov smeruje do práce alebo škôl až 50 % obyvateľov hlavného mesta. Bezkonkurenčne najviac na svete.

Tietgen3   Cuty life bike harbour by Kontraframe

 

Ekológia a ekonomický rast sa nevylučujú

Kodaň má v talóne ešte množstvo ďalších opatrení na ceste k uhlíkovej neutralite. Energetické hospodárstvo hlavného mesta má viacero návrhov nielen ako ekologizovať centrálne vykurovanie domov, ale aj centrálne chladenie. V letných mesiacoch by „chladiarne“ distribuovali do domácnosti chladnú vodu z mora, čím by zo stien domácnosti zmizli požierače elektriny – klimatizácie. V Kodani sú v prevádzke už dve centrálne chladiace zariadenia. Kodaň chce byť pozitívnym príkladom aj pri elektrizácii dopravy. V súčasnosti by už malo 85 % automobilového parku samosprávy mesta jazdiť na elektrinu. Radnica plánuje v nasledujúcich pätnástich rokoch vysadiť 100-tisíc stromov. To všetko preto, aby sa zmiernilo vyčíňanie počasia ako sú silné lejaky a extrémna horúčava. Príklad dánskej metropoly ukazuje, že radikálne znižovanie emisií CO2 môže ísť ruka v ruke s rastom ekonomickej aktivity. Podľa dostupných údajov sa Kodani podarilo zredukovať za 16 rokov emisie v prepočte na jedného obyvateľa o 40 percent. Zo 7,3 tony v roku 1994 na 4,3 tony na obyvateľa v roku 2010. V rovnakom období však HDP na obyvateľa vzrástol o 25 percent.

City Life building wind mills by Kontraframe   City Life green building by KOntraframe   copenhagen-683593Jens Peter Olesen

 

Hlavné ciele pre rok 2025

20-percentné zníženie spotreby tepla oproti roku 2010

20-percentné zníženie spotreby elektrickej energie v obchodných spoločnostiach a službách v porovnaní s rokom 2010

10-percentné zníženie spotreby elektrickej energie v domácnostiach v porovnaní s rokom 2010.

Inštalácia solárnych článkov, ktorá zodpovedá jednému percentu spotreby elektriny v roku 2025.

 

Prvú časť článku nájdete tu.

Text: Branislav Koscelník
Foto: Copenhagen Media Center, Mesto Kodaň