Globálne hnutie s názvom Fashion Revolution netrvá len jeden týždeň. Tí, ktorí si vážia hodnoty vecí, na to môžu poukázať kedykoľvek. Tento ročník je charakterizovaný témou lovestory. Na sociálnych sieťach prebieha nová kampaň #milovanykusok. A diskutujúci, prenikajúci do hĺbky podstaty módy, postupujú od mesta k mestu. O oblečení a súčasnej podobe módneho priemyslu sa aj počas týždňa Fashion Revolution Week hovorilo kriticky a s rešpektom.
Foto: Allyson Weislogel
Dôkazom toho, že sa do Fashion Revolution zapája čoraz väčšia časť populácie, je aj fakt, že tento rok sa do aktivít zapojilo niekoľko slovenských miest s každodenným programom. Séria prednášok a diskusií sa začala pondelkovým Fashion Revolution Talk v Bratislave. V ten istý deň sa v Poprade uskutočnil workshop háčkovania. Návštevníci si tak mohli vyrobiť vlastný doplnok alebo kus oblečenia. Záujem o pomalú módu prejavili aj Košice. Návštevníci Východoslovenskej galérie mohli v stredu vidieť dokument Slowing Down Fast Fashion, o ktorý sa zaslúžil Alex James. Na margo ceny za oblečenie reagoval: "Lacné nemusí znamenať správne, bez ohľadu na to, čo kupujete. Naučili sme sa vnímať vysoké ceny ako zdieranie, pritom si však neuvedomujeme, že ceny, ktoré sú nehorázne nízke, môžu byť také len kvôli tomu, že sa vzťahujú na oblečenie vyrobené vo veľkom množstve. A o to menšia mzda sa dostáva tým, ktorí ho vyrábajú."
"Lacné nemusí znamenať správne, bez ohľadu na to, čo kupujete"
- Alex James
Aj keď si väčšina ľudí myslí, že kritika módy prichádza od tých, ktorí ju zavrhujú, je to naopak. Pokračuje James: "Aj ja mám rád módu. Myslím si však, že čím lepšie budeme rozumieť tomu, ako oblečeniu vzniká a za okých okolností sa k nemu dostávame, tým rozumnejšie si budeme vyberať v obchodoch."
Foto: Drew Coffman
Nájdite svoj milovaný kúsok
Spôsobov, ako sa stať súčasťou Fashion Revolution je mnoho a práve téma lovestory sa vzťahuje na jeden zo spôsobov haulternative. Haulternative je odpoveďou na tradičnú potrebu vlastnenia nového oblečenia. Namiesto toho sa stačí vrátiť do vlastného šatníka a nájsť to, čo definuje váš osobný vkus. Ak sa v hĺbke šatníka nachádza niečo, čo o vás ako majiteľovi a nositeľovi vypovedá, jednoducho to označte hashtagom #milovanykusok. A aj keď to nemusí vyjsť, milovaný kúsok možno ďalej vymeniť za milovaný kúsok niekoho iného. To je koniec koncov princíp haulternative. Dostávať do obehu to, čo už existuje a zabrániť tak využívaniu nových zdrojov.
Text: Ján Krajč