Problematika urbanizmu, ktorý je ohľaduplný k človeku aj k životnému prostrediu, rezonuje v našej spoločnosti už dlhšie. Neoddeliteľnou súčasťou tejto témy je aj elektromobilita, ktorá má svojich fanúšikov, ale i odporcov. Výhody a pozitívne prínosy dopravy na elektrický pohon, ako aj rozličné mýty spojené s elektromobilmi nám ozrejmili Radoslav Markuš a Rastislav Žembery zo spoločnosti ZSE.
Najväčšími problémami, ktorým aktuálne väčšie mestá musia čeliť, sú hlavne urbanizácia, s tým spojená doprava, sociálna a zdravotná vybavenosť a v neposlednom rade ekológia. Je jasné, že budovanie obytných a pracovných zón a s tým súvisiaca výstavba a rozširovanie ciest je strategická a dlhodobá aktivita, tá však musí mať jasnú a jednotnú koncepciu. Ekologické zmeny vieme ovplyvniť v kratšom časovom horizonte rovnako k lepšiemu, ako aj k horšiemu. Napríklad, dodržiavanie separovania odpadu môže v krátkom čase priniesť obrovský pozitívny vplyv na životné prostredie. Prechod na energeticky efektívne zariadenia môže zasa ročne ušetriť desiatky percent vyrobenej energie.
Aké konkrétne kroky v rámci developmentu môžu pomôcť tomu, aby sa vo veľkých metropolách i menších mestách žilo lepšie a komfortnejšie?
Ako som už spomenul, development musí mať jasné dlhodobé stratégie a koncepciu. Treba vyžadovať rovnaké pravidlá pre všetkých aktérov. V poslednom čase sa, našťastie, vyžaduje viac zelených plôch, ako to bolo prednedávnom, ale stále je to málo oproti vyspelým ekonomikám. Rozhodne to vypovedá o kultúre národa. Určite sme na správnej ceste, ale ešte nejaký čas potrvá, kým si osvojíme životný štýl, ktorý nie je ľahostajný k nášmu okoliu.
Ako môže kvalitu života v mestách ovplyvniť efektívne využívanie zdrojov energie?
Pokiaľ budeme schopní zabezpečiť rovnaký výkon pri nižšej spotrebe energií, znamená to dva jednoduché následky: Za prvé ušetríme časť financií, ktoré môžeme investovať do oblastí, kde ich je momentálne nedostatok, za druhé budeme menej znečisťovať životné prostredie.
S konceptom inteligentných miest „smartcities“, ktoré sú založené na úspore energie a ohľaduplnom prístupe k životnému prostrediu, súvisí aj pojem elektromobility. Do akej miery je v súčasnosti rozvinutá infraštruktúra pre využívanie dopravných prostriedkov na elektrický pohon u nás, prípadne vo svete?
Dovolil by som si poopraviť, že Smart Cities nemajú byť zamerané len na energetickú efektivitu a ohľaduplnosť k životnému prostrediu. Povedzme, že ide o inteligentný ekosystém, ktorý spolu veľmi efektívne komunikuje na všetkých úrovniach fungovania. Dôležité súčasti sú napríklad aj digitalizácia a informatizácia, vzdelávanie alebo aj bezpečnosť.
Rozvoj infraštruktúry pre elektrické autá je z roka na rok lepší. Stále však zaostávame za vyspelými štátmi a stav infraštruktúry nedosahuje potrebnú úroveň. A to je jeden z dôvodov stále nízkeho počtu elektrických vozidiel na Slovensku. Koncom júna bolo v Nemecku v prevádzke okolo 13 500 verejných nabíjacích staníc, kým na Slovensku zhruba 300.
"Rozvoj infraštruktúry pre elektrické autá je z roka na rok lepší.
Stále však zaostávame za vyspelými štátmi a stav infraštruktúry
nedosahuje potrebnú úroveň."
Čo môžeme v rámci rozvoja elektromobility v najbližších rokoch očakávať?
V najbližšom období budeme svedkami masívneho rozvoja nabíjacích staníc pre elektromobily. Zameranie sa odlišuje podľa lokality – prostredia, v ktorom je daná nabíjacia stanica umiestnená – a rýchlosti nabíjania. Kým v mestách, biznis centrách a domácnostiach pôjde o pomalé a strednerýchle nabíjacie stanice, na diaľniciach a rýchlostných cestách to budú rýchlonabíjacie až ultra rýchlonabíjacie stanice. Rozvoj infraštruktúry bude viditeľný aj v oblasti elektrických autobusov, najmä v prostredí MHD.
Aké najčastejšie mýty či mylné predstavy sa spájajú s elektromobilmi? Dočítate sa vo veľkom rozhovore, ktorý bude súčasťou nového vydania ročenky Toptrendy.