pantone chair stolička 1História pantonskej stoličky siaha do druhej polovice 50. rokov minulého storočia, kedy dánsky dizajnér Verner Panton vyvinul myšlienku plastovej konzolovej stoličky.

Výrobcovia však jeho špecifický koncept nedokázali úspešne zrealizovať. Až pokým jedného dňa navštívil dizajnéra Rolf Fehlbaum, syn známej nábytkárskej rodiny a spoločnosti Vitra, stoličku uvidel a kontaktoval svojho technika Manfreda Diebolda.

 

pantone chair stolička 2

 

Spolupráca medzi Vitrou a Vernerom Pantonom sa začala v roku 1963. Išlo však takmer o nemožnú výzvu, pretože odvážne kontúry, ktoré si dizajnér predstavoval, museli byť prepojené s fyzickými limitmi plastovej technológie a výrobnými požiadavkami. Výroba zahŕňala niekoľko rokov výskumu, testovania, vyradených návrhov a kontinuálneho vývoja prototypov. Konečný tvar stoličky bol vyvrcholením desiatich prototypov vyrobených z ručne laminovaného polyesteru vystuženého sklenenými vláknami.

 

pantone chair stolička 5

 

Predsériová výroba pantonskej stoličky sa začala v roku 1967. Bola oslavovaná ako senzácia a získala množstvo cien. Jeden z prvých modelov sa teraz nachádza v zbierke Múzea moderného umenia v New Yorku. Dnes je stolička Panton považovaná za klasiku moderného nábytkového dizajnu. Pôvodná verzia stoličky z tuhej polyuretánovej peny s lesklou lakovou povrchovou úpravou je známa pod názvom Panton Chair Classic.

 

pantone chair stolička 3

 

So svojou zakrivenou formou sa pantonská stolička javí ako rám zvlneného pohybu o niečo viac ako skutočná stolička. Limitovaná edícia Panton Chair Duo, ktorá je momentálne novinkou na trhu je univerzálnou poctou práci Vernera Pantona. Panton Chair Duo má dva kontrastné odtiene. Farebné kombinácie odkazujú na legendárnu fantasy krajinu, ktorú Verner Panton vytvoril v roku 1970 pre inštaláciu Visiona 2 v Kolíne nad Rýnom. Vyrába sa v piatich rôznych pároch farieb označených štítkom "limitovaná edícia".

 

pantone chair stolička 4

 

  • Verner Panton bol jednou z najvplyvnejších osobností vo vývoji dizajnu v 60. a 70. rokoch. Spolu s jeho experimentálnym prístupom k formám a farbám ho uchvátil potenciál plastu, v tom čase nového materiálu. Jeho cieľom bolo vytvoriť pohodlnú stoličku vyrobenú v jednom kuse, ktorá by sa dala použiť kdekoľvek. Majstrovské použitie farieb bolo charakteristickým znakom jeho práce.

Pripravila: Petra Adamcová
Foto: Vitra