V úvodných fázach navrhovania sa koncepty zakladajú na predstave o ideálnej intenzite žiarenia, o jednoduchom tvare svietidla či atmosfére, ktorá by mala byť dosiahnutá umiestnením daného modelu do interiéru. Aj za minimalistickými lampami s jednoduchými formami však stoja dizajnéri s ucelenou predstavou o želanom výsledku. Presnejšie, ucelenou predstavou a nie tak jednoduchými prototypmi. 

 

Príbeh dizajnu je veľkolepý a nezostáva zachovaný len v múzeách. Tvoria ho predovšetkým kapitoly, ktoré sa nachádzajú vo výstavných showroomoch a medzi stánkami veľtrhov. A inak to nie je ani v prípade značky Ledlux. Návšteva predajne je plná príjemných momentov, objavovania neznámych aj dôverne známych výrobcov.

 

 

maki foscarini svietidla ledlux nendo minimalisticke ocelove tieniedla toptrendy

 

 

Nie je to len o prehliadke toho najlepšieho, čo sa dá nájsť vo výbere bytových svietidiel. Vstúpiť dovnútra znamená stať sa svedkom veľkolepej histórie dizajnu 21. storočia. Kapitoly s atraktívnym, otvoreným koncom, ktorá sa stále utvára. Našli by sme v nej nejeden model od Foscarini. Tak napríklad stropné svietidlo z rady Aplomb, ktorú popri závesných lampách dopĺňajú aj nástenné lampy.. Pre Foscarini ho v roku 2010 navrhla dvojica talianov, ktorí si svoje štúdio založili v mestečku Udine. V neveľkej dielni začínali vytvárať prototyp lampy, ktorá by dokázala perfektne vystihnúť krásu betónu. Nemala byť masívna, ani dominovať interiéru svojou extravagantnou formou. Stačilo, že bude z betónu. 

 

 

aplomb foscarini brutalisticka estetika betonove tienidlo toptrendy

 

 

Mali predstavu o lampe, ktorá bude svietiť jasným lúčom svetla a zostane nenápadná. Začal sa teda proces hľadania toho správneho materiálu. Samozrejme, že to bude betón, v tom mali Paolo Lucidi a Luca Pevere jasno a nikdy o tom nezapochybovali. Ale ak sa započúvate do ich rozprávania o ňom uvedomíte si, že betón je vecou pozorného skúmania a spoznávania. Nie je totiž jedno, či použijete betón hladký alebo štruktúrovaný. Vysvetľuje Luca Pevere: "Najťažšie bolo prispôsobiť materiál danému objektu. Betón je totiž zvyčajne využívaný pri veľkých stavbách, nie pri tak malých objektoch. V slove ako ‘betón‘ je zahrnutý obrovský, nepoznaný svet možností; hovoríme o betóne štruktúrovanom, hladenom alebo drsnom."  

 

 

aplomb foscarini lucidi pevere brutalisticka estetika betonove tienidlo toptrendy

 

A keď Luca hovorí o betóne, neprestáva rukami skúmať jemnosť povrchu na lampe Aplomb, ktorá sa smerom nahor zužuje do miniatúrnych rozmerov. Nebol to jednoduchý výber, skúmanie trvalo niekoľko rokov. Aplomb svoju dobu takpovediac predbehol o niekoľko sezón. Veď betónové objekty sa stali trendovými medzi rokmi 2015-2017. sivá, štruktúrovaná plocha si vtedy vydobyla miesto aj v interiéroch. A je to niečo, čo s betónom súvisí neodmysliteľne. Až tak, že keď sa Pevere a Lucidi dívajú na prvé prototypy, rozložené vo svojej dielni, spomínajú si na to, že sivý variant bol pre nich nevyhnutnosťou. Nič totiž nevystihne krásu brutalizmu tak, ako jeho prirodzená farba.

 

foscarini maki luster stropné svietidlo závesné toptrendy

 

 

Na prelome druhej dekády nového milénia sa na spoluprácu s Foscarini podujal aj najznámejší japonský dizajnér súčasnosti, Oki Sato, zakladateľ štúdia Nendo. Sato zachoval líniu, ktorou sa Foscarini v tomto období vydávalo a podobne ako Pevere a Lucidi, aj on hľadal v osvetlení niečo esenciálne. To, čo by lampu charakterizovalo bez ohľadu na to, akú bude mať formu. Aj on dospel k tomu, že chce, aby lampa - pomenovaná Maki - žiarila jasným lúčom. Lenže namiesto betónu siahal Sato po niečom jemnejšom a krehkejšom. Jeho idea sa zakladala na forme papierového kornúta. No Maki nenavrhol z papiera. Rozhodol sa pre oceľový plech a zakrátko zistil, že jeho rozhodnutie bude výzvou pre neho aj ostatný tvorivý tím. Sato si spomína na tvorivý proces nasledovnými slovami: "Myšlienka použitia oceľového plechu bola veľmi jednoduchá, lenže technické hľadisko sa ukázalo byť mimoriadne zložité." Maki pozostáva z dvojplášťového tienidla. Záhyb na vrchnom tieniedle a otvor vnútri základného plášťa umožnili dizajnérovi, aby pre Foscarini vytvoril lampu s futuristickým tvarom, jednoduchou estetikou a svetlom, ktoré nielenže žiari želaným silným svetlom, ale pritom poskytuje náladové osvetlenie, ktoré preniká skrz štrbinu v plášti. Dizajn lampy z roku 2011 prezrádza, že inšpirácia vychádzala z dobového biomorfického trendu a nastupujúceho parametrického trendu a snažila sa napodobňovať a deformovať prirodzené formy. A to potvrdzuje aj Satove slová na adresu prvotných prototypov: "Maki pozostáva z akéhosi plášťa, respektíve škrupiny a pripomína morskú lastúru." 

 

 

 

"Myšlienka použitia oceľového plechu bola veľmi jednoduchá,

lenže technické hľadisko sa ukázalo byť mimoriadne zložité."

Oki Sato, Nendo

 

 

 

Lastúry, olovnice či mäsožravé kvety. Nie sú to objekty, ktoré by bežného človeka inšpirovali k vytvoreniu úžitkového predmetu. Lenže presne o tom sú príbehy, ktoré prináša dizajn. Sú pklné nečakaných prekážok, bláznivých nápadov a rafinovaných návrhov. Ak teda túžite spoznávať dizajn z jeho novej stránky, navštívte showroom Ledlux, v ktorom sa môžete prechádzať pod rozsvietenými lampami z celého sveta. Je to miesto, na ktorom je sústredený výber toho najlepšieho, čo vzniklo v priebehu posledných desaťročí. Najväčším highlightom však je, že každý a jeden model je možné vziať so sebou domov.