Cymorka 00

Interiérová dizajnérka Jana Cymorková z Cymorka interior design má rada výzvy, teda projekty, ktoré sú niečím odlišné. Každý jeden interiér však zariaďuje s radosťou, akoby ho navrhovala sama pre seba.

 

Cymorka 00

 

Interiér by mal vystihovať charakter jeho obyvateľov. Viete odhadnúť už na prvý pohľad, k akému bývaniu ľudia inklinujú? 

Toto sa už nesnažím robiť a škatuľkovať ľudí:) Skôr je to o komunikácii a kladení správnych otázok v úvode, aby som sa o klientoch dozvedela trochu viac. Na základe toho sa začína naša spolupráca.

 

Je návrh interiéru spoločným kompromisom medzi vami a klientom?

Pri každom projekte existujú kompromisy. Závisí to od toho, či človek má predstavy už na začiatku. Vždy sa snažím správne poradiť, aby boli na konci všetci spokojní.

 

Stretávate sa často s konkrétnymi požiadavkami od zákazníkov? Je lepšie, ak má klient vlastnú víziu?

Vždy som radšej, keď má klient aspoň hrubú predstavu. Ak ju nemá, snažíme sa mu ukázať určité cesty a smery.

 

Cymorka 01

 

Stalo sa vám, že ste klienta museli odhovárať od nápadu, ktorý by nebol funkčný alebo z vášho pohľadu estetický?

Ľudia majú často skreslené predstavy, prípadne sinevedia určité riešenia priestorovo predstaviť. Potom sa im snažíme na vizualizácii a dispozičných riešeniach vysvetliť, čo v je rámci daného priestoru možné, a čo nie. Klienti majú najčastejšie problém s odhadnutím proporcií, požadujú napríklad príliš veľkú sedačku a rôzne typy nábytku, ale v danom interiéri by to bolo priveľa. Prázdny priestor môže pôsobiť, že je v ňom veľa miesta, ale keď človek začne zariaďovať, nakoniec zistí, že nábytok, ktorý si dopredu kúpil, nevie umiestniť. Toto nie je dobrá cesta. Preto je dobré poradiť sa s architektmi, zariaďovať postupne, na začiatok kúpiť len pár vecí. Keď človek začne v danom priestore fungovať, časom zistí, či mu tam ešte niečo chýba.

 

Kedy je teda ideálny čas osloviť dizajnové štúdio na spoluprácu? Napríklad v prípade, že chcem kúpiť starší byt v pôvodnom stave.

Najlepšie je riešiť to čím skôr. Možno už vtedy, keď sa človek rozhoduje medzi určitými nehnuteľnosťami. Architekt už vtedy vie povedať, či je možné zlepšiť dispozíciu úpravami, ak ide o existujúcu stavbu. Máme veľa klientov, ktorí prichádzajú v procese výstavby nových nehnuteľností, pretože majú u developera termíny, dokedy môžu ako klienti navrhnúť zmeny. Vtedy môžeme upraviť dispozíciu, inštalácie a podobne – človeka to potom nestojí ďalšie finančné prostriedky, keď po prevzatí bytu zistí, že niečo treba prerobiť a vybúrať.

 

Cymorka 03 Cymorka 04 Cymorka 05 Cymorka 06

 

Koľko času uplynie od chvíle, keď k vám klient príde po prvý raz, až po okamih, keď dostane do ruky výsledné vizualizácie? Za predpokladu, že ide o „bezproblémového“ klienta.

Závisí to od veľkosti a náročnosti samotného projektu. Jednoduchšie projekty rátame v týždňoch, pokiaľ sa bavíme o prvotnom návrhu a štúdii. Po prvotnej štúdii prichádzajú ďalšie stretnutia s klientom a úpravy až do posledných detailov. Až potom sa robí výkresová dokumentácia pre výrobu.

 

Do akej miery sa vami navrhnutá vizualizácia dokáže zhodovať s reálnym výsledkom?

U nás vždy vyberáme konkrétne materiály, povrchy a prvky, ktoré zakomponovávame do vizualizácií. Dá sa to teda urobiť skoro na sto percent. Podľa môjho názoru však realita býva ešte krajšia ako samotné vizualizácie. Nie sme štúdio, ktoré ich „šperkuje“ do takej miery, až veci prikrášli oproti realite.

 

Cymorka 07

 

Vo svojich návrhoch sa zameriavate na jednoduchosť, funkčnosť a harmóniu. Je toto kľúčom k nadčasovému interiéru?

Určite, nadčasový interiér by mal spĺňať atribúty ako jednoduché prvky, jednoduché tvary. Samozrejme, vždy treba staviť na kvalitu materiálov, ktoré zaručia dlhodobú funkčnosť a životnosť. V nadčasových interiéroch je dobré používať nadčasové prvky v podobe pekných solitérov a dizajnových kúskov, ktoré nezostarnú a budú dobre vyzerať aj o desať či dvadsať rokov.

 

Na návrhu ktorej miestnosti vy osobne najradšej pracujete?

Nemám obľúbenú miestnosť, skôr projekty, ktoré ma viac bavia. Niekedy je to aj o tom, ako si človek „sadne“ s klientom. Mám rada, keď dostaneme menej štandardné zadanie, napríklad nedávno sme robili interiér v retro štýle. Klient trval na každom detaile, ako zásuvky, vypínače... Každá drobnosť bola v tomto duchu. Mám rada projekty, ktoré sú výzvou a sú niečím odlišné. Špecifické požiadavky sú vlastne osviežením našej práce.

 

Cymorka 08

Cymorka 09

 

Čo je pre vás väčšou výzvou, pracovať na rekonštrukcii alebo zariaďovať holobyt?

Zariaďovať holobyt je určite jednoduchšie. V ňom na vás nečakajú žiadne nástrahy, skryté nedostatky, ktoré na vás môžu „vybehnúť“ v rámci realizácie. Pri rekonštrukciách sa väčšinou zakaždým objaví nejaký problém. V tomto sú náročnejšie z hľadiska času i realizácie. Na druhej strane ma na nich baví, že tu vidno najväčší rozdiel. Mnohé byty aj rodinné domy, na ktorých sme pracovali, spočiatku vyzerali hrozne. Na konci však vidíte ten rozdiel. Dodnes si spomínam na jeden krásny byt v Starom meste, ktorý bol v katastrofálnom stave. Na projekte som nakoniec pracovala dva roky, ale vo výsledku byt vyzeral fantasticky. Toto ma na tom baví. Reakcie zákazníkov, keď sú spokojní a vďační. Každý jeden interiér robím s radosťou, akoby som ho navrhovala sama sebe.

 

Štúdio CYMORKA interior design spolupracuje s mnohými prestížnymi značkami. Ktorá z nich je vaša obľúbená?

Máme veľmi veľa značiek a všetky starostlivo vyberáme. Mojou srdcovkou je anglická značka William Morris (Morris & Co). Majú nádherné dekory, ktoré vychádzajú z histórie a historických archívov, kresieb a originálov, ktoré dizajnéri pretvárajú do súčasnej podoby. Osobne mám v interiéroch veľmi rada spojenie starého s novým a práve táto značka má, podľa mňa, kolekcie textílií a tapiet, použiteľné aj v moderných interiéroch. Mnohé značky zastupujeme na slovenskom trhu výhradne, z tých novších je to napríklad americká značka PHILLIP JEFFRIES, ktorá ponúka exkluzívne a unikátne tapety z prírodných materiálov.

 

Cymorka 10

 

Náš magazín je predovšetkým o novinkách a trendoch. Aké trendy v rámci farieb, tvarov a materiálov vás v poslednej dobe zaujali a chceli by ste ich dať čitateľom do pozornosti?

V posledných rokoch sú populárne výrazné vzory a prírodné motívy na textíliách a tapetách. Zákazníci sa ich vôbec nemusia báť. Z materiálov musím spomenúť obľúbené terazzo, teda aspoň ja som si ho obľúbila. Kedysi sa používalo na podlahy a schodiská, v súčasnej dobe ho však vidíme aj na pracovných doskách v kuchyni, v kúpeľni na umývadlách... Oproti terazzu, ako sme ho poznali kedysi, pribudli nádherné farebné kombinácie kamienkov a cementov. Toto je vec, ktorá sa tiež vrátila z histórie a momentálne je veľmi populárna.

 

pripravila SLÁVA ŠTEFANCOVÁ foto CYMORKA INTERIOR DESIGN