elektromobilita na slovensku je lacnejšia ako benzín toptrendy sk

 

Prostredníctvom naďalej prebiehajúcej štátnej dotácie bolo dosiaľ zakúpených viac ako 600 vozidiel. Je to dôkaz toho, že prechádzame na energeticky efektívnejšiu a predovšetkým čistejšiu dopravu. Jej nevyhnutnou súčasťou je však vyspelá infraštruktúra. Na to, ako prebieha celoeurópsky projekt budovania nabíjacích staníc a či sa môže stať vlastníkom takejto stanice ktokoľvek z nás, odpovedá produktový manažér pre služby e-mobility zo spoločnosti ZSE, Rastislav Žembery.

 

 elektromobil tesla zse nabíjacie stanice dojazd toptrendy sk

 

 

V roku 2012 ste v rámci medzinárodného projektu VIBRATe otvorili prvú rýchlonabíjaciu stanicu v Petržalke. Došlo odvtedy k výraznejším vývojovým zmenám v technológii nabíjacích staníc?

Práve rýchlonabíjacie stanice sú kľúčovým prvkom pri vybudovaní infraštruktúry, ktorá zabezpečí efektívnu mobilitu v rámci celého Slovenska a Európy. ZSE spolupracuje alebo priamo koordinuje viaceré európske projekty na podporu mobility (EAST-E, FAST-E, NEXT-E, URBAN-E), ktorých cieľom je vybudovanie rýchlonabíjacích staníc popri hlavných európskych koridoroch. Do konca roka 2018 má ZSE v pláne sprevádzkovať niekoľko desiatok rýchlonabíjacích staníc. Čo sa týka technológie rýchleho nabíjania, tá umožňuje podobne ako v roku 2012 nabíjanie  výkonom 50 kW. Môžeme povedať že sa vyšpecifikovali dva svetové štandardy konektorov (Európsky CCS a japonský CHAdeMO). Na rozdiel od spomínanej prvej rýchlonabíjacej stanice v Petržalke dnes zákazník na každej nabíjacej stanici ZSE nájde obidva porty pre rýchle nabíjanie, v prípade potreby aj celosvetovo unifikovaný port pre „pomalé“ AC nabíjanie – Typ 2.

 

 

Jedným zo strategických cieľov v rámci projektu čistej mobility na Slovensku je tridsaťpercentný podiel elektromobilov na našich cestách do roku 2030. O koľko sa vďaka zavedeniu elektromobilov podarilo znížiť množstvo emisií v ovzduší doteraz?

Počet čistých elektromobilov na Slovensku ešte neprekročil tisícku, toto číslo bude teda zatiaľ veľmi malé. Problémom nie sú len samotné emisie CO2, ale aj drobné prachové častice a oxidy dusíka. Koncentrujú sa v centrách miest, kde žijú ľudia, na zdravie ktorých majú tieto emisie negatívny dopad. Preto by malo byť cieľom samospráv, miest a obcí obmedzenie prevádzky starších dieselových automobilov.

 

 

 

 

Náklady na mobilitu sú už teraz približne štvrtinové

oproti jazde na klasické pohonné hmoty.

- Rastislav Žembery, ZSE

 

 

 

Rozmach elektromobility začal v priebehu posledných niekoľkých rokov akcelerovať. Aký je v súčasnosti rozdiel medzi rýchlonabíjacou stanicou a ultranabíjacou stanicou?

Ako ultrarýchla stanica je označované nabíjacie zariadenie, ktoré dokáže nabíjať batériu elektromobilu príkonom až 150 kW, čo je 3 – násobne vyšší výkon aký dosahujú dnešné rýchlonabíjacie stanice. Bežné dobitie batérie o dojazd 150 – 200 km, ktorá trvá dnes približne 30 minút, bude na takejto stanici trvať len 10 minút. V pilotných verziách sú dokonca ultranabíjačky s výkonom 320 kW, ktoré umožnia nabiť za 5 minút, čo už je naozaj porovnateľné s tankovaním pohonných hmôt. Na druhej strane, takéto výkony nie sú možné u dnešných elektromobilov. Ich batérie nie sú schopné prijať takéto príkony.

 

 

Spolu s ďalšími partnerskými krajinami ste v minulom roku spustili nový projekt, NEXT-E, s cieľom prepojenia európskych krajín prostredníctvom elektrickej infraštruktúry. Tento projekt na Slovensku koordinuje Michal Diviš, International E-mobility Program leader. V akom štádiu je momentálne a čo možno očakávať v najbližšom období?

Projekt NEXT-E je spolufinancovaný EÚ a jeho začiatky siahajú do roku 2017 vytvorením konzorcia spoločností z oblasti energetiky, automotive a petrolejárskeho priemyslu pre jeho samotnú implementáciu. Úlohou spoločnosti ZSE je koordinácia a úspešná implementácia všetkých aktivít s tým súvisiacich.
Na projekte participuje 15 spoločností zo 6 krajín (Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvátsko, Rumunsko), ktoré začali s inštaláciou prvých nabíjacích staníc už koncom roka 2017. Celkovo projekt do konca roku 2020 vybuduje 222 rýchlonabíjacích staníc a 30 ultranabíjacích staníc pre elektromobily. Celková investícia do rozvoja nabíjacej infraštruktúry v rámci NEXT-E predstavuje 22 mil.€

 

 

Pre zákazníkov vlastniacich elektromobily ste pripravili viaceré balíky služieb a produktov. Čo všetko tieto balíky zastrešujú?

Okrem služby verejného nabíjania na rýchlonabíjacích staniciach ponúka ZSE aj balíky služieb pre privátne nabíjanie. Takéto nabíjanie je pre klientov veľmi výhodné ako z časového hľadiska (auto sa nabíja „samé“ v čase, keď nie je využívané), tak aj z ekonomického hľadiska, keďže zákazník vie využiť najvýhodnejšiu tarifu za elektrinu. Bežné riešenie pre firmu, hotel, či domácnosť spočíva v inštalácii zariadenia nazývaného wallbox na stenu do garáže či nabíjacieho stĺpika na vonkajšom parkovacom státí. Všetky wallboxy od ZSE sú vybavené možnosťou komunikácie cez mobilnú sieť, čo umožňuje vzdialený dohľad a správu takéhoto zariadenia. Odpadá tiež potreba samostatného elektromeru pre majiteľa elektromobilu v spoločnej garáži, pretože všetky dáta o spotrebe sú v prípade potreby dostupné elektronicky.

 

 

elektromobilita nabíjacie stanice na slovensku eon zse toptrendy sk

 

 

 

Ako by mal postupovať vlastník, ktorý sa rozhodne pre vybudovanie vlastnej nabíjacej stanice?

V prvom rade je vhodné zamyslieť sa pri projektovaní garáže či parkovacieho státia pred domom nad prípravou pre nabíjanie auta. Zákazník sa vyhne zbytočným nákladom v budúcnosti. Na nabíjanie elektromobilu totiž nestačí bežná elektrická zásuvka. Je zároveň vhodné počítať s tým, že kapacita batérií v budúcnosti bude rásť. Aby sa auto plne nabilo za 8 hodín, potrebujete minimálne 11 kW príkon. Kapacita odberného miesta elektrickej energie pre rodinný dom musí zohľadňovať požiadavky chodu na bežnú domácnosť a požadovaný odber pre nabíjanie elektromobilu.

 

 

Predpokladá sa, že cena za batérie do elektromobilov by mala do roku 2020 klesnúť pod 100 € za kWh. V akej cenovej relácii sa pohybujeme v rámci batériového balíka dnes?

Dnes sa nachádzame tesne pod úrovňou 200€ za kWh kapacity batérie. Pri cene 100€/ kWh už prakticky nebude dôvod kupovať konvenčné autá, pretože cena elektrických áut bude rovnaká či nižišia ako cena konvenčných áut, pričom náklady na mobilitu sú už teraz približne štvrtinové oproti jazde na klasické pohonné hmoty.

 

 

 

Viac o alternatívnych spôsoboch dopravy sa dočítate v najnovšom magazíne EKO bývanie. Práve teraz v predaji