Prvými na rade boli hotely a kaviarne. Teraz prichádzajú na rad obchody. A tak sa zdá, že v ich tesnom závese začínajú byť aj kancelárie. Rozmach súťaží o kanceláriu roka a rastúca popularita architektonických fotografov, prispievajú k tomu, že sa začínajú rodiť nové co-workingové centrá, ktoré majú jednu špeciálnu vlastnosť. Sú instagramovateľné.
Hoci je instagramovateľnosť ešte stále bizarným termínom, jej dôležitosť nepopierajú ani samotní architekti. Prvým pionierom v tejto oblasti sa stalo štúdio Vale Architects. Pripravilo totiž voľne dostupného sprievodcu pre architektov a tých, ktorí navrhujú interiéry. Cieľom tohto sprievodcu je ozrejmenie spôsobu, ako stvárniť priestor tak, aby sa vyskytol na čo najväčšom množstve instagramových profilov.
Foto: Teatum+Teatum
A ak hovoríme o instagrame, musíme si uvedomiť, že jeho užívateľská skupina nepozostáva len z profesionálnych fotografov. To znamená, že instagramovateľnými sa stávajú priestory, ktoré ponúkajú uchvacujúci pohľad bez ohľadu na to, z akej perspektívy sú zachytené zábery. Len v poslednom období boli na dvoch opačných koncoch sveta zrealizované podobné projekty. V obidvoch prípadoch ide o administratívne priestory. Každý z nich je bizarný iným spôsobom. Obidva sú však instagramovateľné.
Príbeh co-workingového sentra v Sheffielde pripomína osud Cvernovky. Industriálny priestor dostal update v podobe radikálnej rekonštrukcie od londýnskeho štúdia Teatum+Teatum. Opustená zlieváreň Testone z osemnásteho storočia sa tak zmenila na minimalistické pracovisko, ktoré má charakter moderného, vzdušného zenového priestoru s použitím polykarbonátu a drevených trámov.
Foto: AndBeyond.Media
O niečo bizarnejšie pôsobí kancelária marketingovej agentúry AndBeyond.Media v Mumbai. Zakladateľ spoločnosti, Karan Gupta v rozhovore pre portál Multivu priznáva svoje nadšenie: "Nie je to len o tom, že sú tu rôzne instagramovateľné časti, otvorený priestor umožňuje, aby energia prúdila všetkými smermi a tým sa prehlbovali pracovné vzťahy medzi každým z tímov sústredených pod jednou strechou."
Foto: AndBeyond.Media
Na záver dodajme, že instagramovateľnosť sa stala súčasťou DNA aj pre samotné riadiace centrum Instagramu. Tím architektov z newyorského štúdia Gensler navrhol pre mediálneho giganta nové pracovisko na Manhattane. S dôrazom na vytvorenie pracovnej atmosféry a prepojenosti so samotnou platformou. Už pri vstupe do vestibulu víta zamestnancov aj verejnosť interaktívna stena zobrazujúca najnovší feed v rámci instastories a najfrekventovanejších hashtagov dňa. Pracovisko nevyhnutne disponuje bizarnými miestami, na ktorých sa nachádzajú rozličné inštalácie, fotosteny a eklekticky tematizované biofilické zóny so žiarivo jasnými odtieňmi zelenej, žltej a purpurovej v podobe interiérových doplnkov aj samotného kancelárskeho nábytku.
Foto: Gensler/Instagram
O tom, že komerčné objekty sa stávajú kulisami pre zábavný priemysel svedčí nakoniec aj vyjadrenie architektov zo štúdia Teatum+Teatum. Tí sa nazdávajú, že v budúcnosti by sa mohla stať zrekonštruovaná Testone Factory vďačným miestom pre filmárov a usporiadateľov rozličných verejných podujatí. Začína sa teda zdať, že demokratický dizajn prestáva byť len súčasťou nábytkárskeho priemyslu a presúva sa dokonca už aj do navrhovania všetkých prostredí, v ktorých žijeme. Je len otázkou času, kedy sa ustáli spojenie demokratická architektúra.