Bledý náter v interiéri je dvojsečnou zbraňou. Atmosféra prostredia môže pôsobiť ubíjajúco a nudne alebo nevšedne. Všetko závisí od toho, ako bude riešený inventár v miestnosti. Vhodné akcenty dokážu účelne členiť priestor. A tie nevhodné? Povedzme, že prispejú ku krátkodobému pobytu vnútri. Interiér novootvorenej kaviarne v čínskom Chengdu je svetlým príkladom toho, ako sa dá dostať na hranicu únosnosti. 

 

Návrh sa vymyká bežnej predstave o kaviarni. Chýba tu teplo, pohyb v priestore je viac definovaný a ani o príležitostiach pre vytvorenie osobného priestoru vnútri Budapest Café tak veľa nie je. Lenže možno pre všetky tieto nedostatky je Budapest Café pôsobivou kompozíciou, pozostávajúcou zo sterility minimalizmu, divokosti postmodernizmu a vaporwavovej estetiky. Tvrdiť, že toto prostredie je sladké, by bolo nonsensom - skôr naopak; vnútri prevláda ňom aspekt neosobnej rojčivosti, umeleckého konceptu. Nie je to však prvá kaviareň a ani interiér, ktorý by zodpovedal podobným atribútom. A spolu so šíriacimi sa fámami o možnej farbe roka 2019 prichádza do popredia, celkom nenápadne, dekoratívny štýl, podobný japonskému vkusu kawaii. Jeho rovina je však v prípade interiérov ázijských podnikov o niečo realistickejšia a menej detinská. 

 

bledy interier umelecky interier neo mint farba trendy dizajn toptrendy sk

Foto: James Morgan/Biasol

 

 

Čo sa však, azda až v druhom pláne začne vynárať na povrch, je rafinované zmýšľanie architektov, ktorý vizuálnu identitu kaviarne podriadili tomu najpodstatnejšiemu elementu kaviarne. Káve. Tmavej tekutine, ktorá zavše zanechá stopy na svetlých doskách pultov a stolíkov. V snahe dostať kávu do popredia čo najviac, podriadili architekti celý priestor logicky kontrastnej farebnej schéme. V posunutom spektre sa sústredili na mix lomených odtieňov tyrkysovej a mentolovej, ktorý prepojili s ružovými akcentmi a bielym mramorom, znásobujúcim svetlosť celého objektu.

 

 

bledy interier umelecky interier kaviarne moderny minimalizmus toptrendy sk

Foto: James Morgan/Biasol

 

 

Nepopierateľne geometrický výraz interiéru podporili voľbou vhodného nábytku. Nemožno tvrdiť, že by bolo Bubble kreslo od Saariho Aarinena prirodzenou voľbou do prostredia kaviarne; o to skôr by mohlo navodzovať dojem lounge baru z obdobia rokov 2000-2002. Žulové stupne, pristavené k výstupnému ramenu kaviarne, robia interiér plastickejším, no aj napriek tomu pôsobí celá kaviareň ako vystrihovačka z papiera. Do tohto dvoj-dimenzionálneho dojmu vložili dizajnéri, možno schválne, stoličky s mimoriadne úzkym profilom.

 

 

bledy interier mramorovy pult prazdny interier butikova kaviareň toptrendy sk

Foto: James Morgan/Biasol

 

 

Kaviareň v Chengdu je hravým projektom, ktorý má potenciál zaujať na poli interiérového dizajnu, obzvlášť v rámci konceptuálnych interiérov. Čo však tomuto interiéru chýba, je vrelosť a nevyhnutná dávka energie, ktorá by prispela k tomu, že sa v kaviarni naozaj zrodí príznačný duch, ktorý by bolo minimálne tak umelecký ako Kubrickov mliečny bar Korova. Spomínajúc filmové kulisy Stanleyho Kubricka, aj architekti zo štúdia Biasol sa inšpirovali filmovou estetikou. Ako predloha im poslúžil Wes Anderson a jeho vizuálny štýl okrem kaviarne v Chengdu je viditeľný aj v interiéri ostatných kaviarní, ktoré majú vo svojom portfóliu. 

 

 

To, čo na kaviarni zaujme, sú však nepatrné detaily. Figurálne pôsobiace stoličky spolu so sedákmi. Jednotný odtieň loptičiek, ktoré tvoria jeden z mála dekoratívnych prvkov vo vyprázdnenom priestore. Dynamicky stvárnené oceľové zábradlie, dokonalo kopírujúce lomenú líniu schodiskových stupňov, prenesenú do hrany mramorového pultu. Subtílne lustrové ramená s guľovitými difúzormi, jemne rozptyľujúce svetlo do všetkých smerov a oblé línie, ktoré sú prítomné aj na dverových krídlách. Nie je to síce najútulnejšie miesto na kávu, no ak má poskytnúť únik do iného sveta, zaručene toto poslanie plní. 

 

 

Napriek tomu, že sa podnik nachádza v Chengdu, projektu sa ujalo austrálske štúdio Biasol. Novú austrálsku generáciu interiérových dizajnérov charakterizujú členité priestory s výraznými kontrastmi medzi extrémne bledou paletou a naliehavo tmavými tónmi, na ktoré padne oko okamžite. Opticky atraktívne interiéry je možné nájsť aj v Južnej Kórey. O stvárnenie tamojšej kaviarne v Soule sa postaralo austrálske štúdio Flack Studio.