Na cenné, vzácne, a teda aj luxusné sa dá pozerať z rôznych uhlov a pre každého predstavujú tieto slová niečo iné. Okamžite evokujú drahé kamene a kovy, suroviny, ktoré sa v rukách človeka menia na klenoty. V oblasti dizajnu možno hovoriť o všadeprítomnom trende metalických prvkov a povrchov.
28. 6. 2016
Na cenné, vzácne, a teda aj luxusné sa dá pozerať z rôznych uhlov a pre každého predstavujú tieto slová niečo iné. Okamžite evokujú drahé kamene a kovy, suroviny, ktoré sa v rukách človeka menia na klenoty. V oblasti dizajnu možno hovoriť o všadeprítomnom trende metalických prvkov a povrchov. Keby sme chceli ísť hlbšie k postate, k umeniu spracovania, tu so sebou luxus nesie brilantnosť dokonalo zvládnutého remesla. Moderný človek má však rôzne potreby i pohľad na to, čo je luxus. Netreba sa naň pozerať len prvoplánovo. Vedomosti, prístup k informáciám, spomienky, rodina, láska, čistý vzduch, peniaze ako prostriedok, ktorý z nás robí pánov svojho času... Na otázku luxusu v každodennej rutine osobného i pracovného života sme sa opýtali aj našich spriatelených dizajnérov.
Parížsky veľtrh MAISON&OBJET je kľúčovým miestom stretnutí profesionálov z oblasti umenia a kultúry bývania. V septembri prebehol už jeho 20. ročník. Niesol sa v znamení témy Precious, ktorej symbolom bolo zlaté jablko so zelenými krištáľmi vo vnútri. Ako hovorí Elizabeth Leriche, autorka jej konceptu: „Medzi mnohými kolekciami súčasnej tvorby vidíme rozvíjajúci sa záujem o estetické vyjadrenie luxusu, ktorý sa v tomto prípade opiera o to, čo je nám ‚drahé‘ – precious. Týmto slovom možno označiť niečo ojedinelé či dokonalé, niečo neočakávané, trochu tajomné i podivné, práve po tom sme pátrali. Pri koncipovaní témy sme sa zamerali na nový spôsob pretavenia surovín do výnimočných kúskov, ktorých aura presahuje ich materiálne hodnoty. Naša úvaha bola rozdelená do piatich kapitol: návrat drahokamov a polodrahokamov; renesancia zlata; ‚alchýmia‘ dizajnérov, ktorých vizionárska sila tvaruje mimoriadne predmety; kreácie, ktoré zachytávajú krehkosť našej existencie.“
Metalické tóny kam pozrieš
Každý rok združuje AkzoNobel, estetické centrum gigantu na poli dekorácií a farieb pre interiéry, expertov a „trendwatcherov“ z rôznych oblastí dizajnu – architektúry, textilu, produktového a grafického dizajnu, aby nastavili najnovšie trendy a inšpirovali interiérových dizajnérov v používaní farieb. Aj v ich reportoch sa odrazil fakt, že metalické prvky zohrávajú v modernom dizajne čoraz významnejšiu úlohu. V roku 2015 stanovili za farbu roka medený odtieň s názvom Copper Blush a v roku 2016 naň nadviazal zlatom pobozkaný oker, ktorému dali meno Cherished Gold. Tento je jednak dostatočne jasný, aby upútal pozornosť a zároveň sa dobre kombinuje s ostatnými farbami.
Zlaté akcenty
Retro je horúcim trendom v móde aj v dizajne. Ak vám nie sú blízke zreštaurované kúsky zo 60. a 70. Rokov zaváňajúce hipsterským štýlom, siahnite ešte hlbšie do minulosti. Glamour inšpirovaný minulými dekádami dodá interiéru šmrnc a eleganciu. Foto: Eichholtz, predáva White Home
„Pretože ľudia nevedia oceniť prítomnosť a naplniť ju životom, túžia
tak veľmi po lepšej budúcnosti a toľko koketujú s minulosťou.“
– J. W. Goethe
ANKETA - Stefan Nosko a Katarína Beličková / MEJD Studio
Čo je pre vás v živote najväčšou vzácnosťou?
Zdravie a pozitívne myslenie. To je základ všetkého, lebo bez toho sa človek nepohne ďalej.
Čo si ceníte v oblasti dizajnu?
Myšlienku (príbeh) a dobrý nápad. To je pre nás základ, na ktorom staviame. Funkčnosť spojená s dobrou či vtipnou myšlienkou a jednoduchou estetikou robia veci nadčasové a dodávajú im ďalší rozmer. Ľudia si tak k predmetom môžu vytvoriť hlbší vzťah a vďaka tomu si ich aj viac vážia.
Čo z vášho portfólia je pre vás osobne najvzácnejšie?
Nedá sa to konkretizovať. V každom jednom produkte, ktorý vytvárame alebo sme vytvorili, je niečo iné a jedinečné. Vážime si každý jeden kúsok, pretože vychádza z nás, z našich príbehov, zážitkov, podnetov, ktoré nadobúdame. V každej jednej veci je niečo z nás, takže si vážime všetky rovnako. Každý produkt z našej dielne je pre nás rovnako dôležitý.
Máte talizman, ktorý vám nosí šťastie?
Nemáme, ale keď budeme veľkí, budeme mať firemného psíka, ktorý bude taký náš maskot a zároveň aj talizman :-).
ANKETA - Boris Klimek
Čo je podľa vás v dnešnom svete najväčšia vzácnosť?
Pre mňa je to nájsť si čas pre seba a svojich blízkych, budovať si nielen pracovné, ale hlavne pevné osobné vzťahy.
Čo je pre vás najcennejšie v oblasti dizajnu?
Originalita a nadčasovosť.
Čo si pri pohľade na svoje portfólio osobne ceníte najviac?
Asi svietidlá Memory inšpirované nafúknutými balónmi či najnovšie svietidlá Night Birds, ktoré rovnako ako Memory vyrába firma Brokis. Prostredníctvom jej agentov a galérií sa predávajú po celom svete. Samozrejme sa však teším z každého svojho produktu a projektu, ktorý dobre dopadne a má možnosť dostať sa medzi ľudí.
Máte talizman, ktorý vám nosí šťastie?
Niektoré, hlavne darované predmety, pre mňa majú určitú citovú hodnotu a mrzelo by ma, keby som o ne prišiel, ale žiadny magický talizman nemám :-).
Pokračovanie článku nájdete tu.
Text: Jana Zajasenská