perex kancelarske priestory

 

Ak ste práve prerazili vo svete biznisu alebo sa ešte len chystáte preraziť – zariaďovanie kancelárskych priestorov môže byť obrovským prínosom, vďaka ktorým si splníte stanovené ciele.

 

Low ModernOffice Overall PlanFoto: teknion

Podstatnú časť našich životov trávime práve v práci. Dôležité je, aby priestory boli prispôsobené našim potrebám. Zdravé ovzdušie a s ním spojený prísun čerstvého vzduchu, dostatok prirodzeného svetla, rastliny v kancelárií – to sú len niektoré atribúty, ktoré výrazne vplývajú na zdravie a celkovú pohodu. Existuje množstvo výskumov, ktoré sa zaoberajú dopadom biofíli na pracoviskách na zdravie a pohodu zamestnancov. Napríklad americká NASA uskutočňuje dlhodobý výskum rastlín o tom, ktorý druh rastlín sa najviac hodí do interiérov. Produkcia kyslíka však nie je jedinou výhodou rastlín v kanceláriách. Je dokázané, že ak sa pozeráme na zeleň, máme tendenciu byť pokojnejší, prežívať menej stresu. Nezabudnite na to pri plánovaní vlastných kancelárií. Pri umelej zeleni je to tak, ako pri všetkom umelom - plní účel len čiastočne.


Cubicle alebo open space?

Posledné roky upriamuje na túto otázku svoju pozornosť nejedna nadnárodná firma. Open floors veľkých firiem aj coworkingové centrá rastú ako huby po daždi, a kým jedni sa tomuto trendu bránia, druhí čerpajú benefity zdieľaného pracovného priestoru. Podľa výskumu University of Exeter spôsobilo zavedenie otvorených kancelárií 32-percentný pokles duševnej pohody zamestnancov. Znížila sa tak produktivita v priemere o viac ako 15 %. Profesie ako senior software, inžinieri, či investiční manažéri potvrdili, že pri analytickej práci a komplexných úlohách nedokážu v otvorenej kancelárii pracovať vôbec. Funkčné rozdelenie priestorov v kancelárií nie je len o jednoduchom rozdelení priečok, ale o vymedzení priestorových zón pomocou architektonických prvkov. Medzi ne patria napríklad uzavreté bunky, akustické bariéry, zelené steny alebo nábytkové rozdelenie. Mnohé funkčné priestory môžu byť vytvorené umiestnením nezávislej bunky v priestore, napríklad priestor na telefonovanie, bunka pre single office, zasadacia miestnosť pre 2 až 16 osôb, copy point, kuchynka, šatník, či relaxačná miestnosť.

 

rs studio kancelaria ako zariadit kancelarske priestoryFoto: rsstudio

miniclubmen kancelarieSamostatné kancelárie sú skôr výnimkou ako samozrejmosťou

Stavebné konštrukcie

V súčasnosti je úplne bežná absencia konvenčných stavebných konštrukcií, ako sú napríklad priečky. Nahrádzajú sa už spomenutými bunkami, ktoré sú dodatočne osadené akustickými prvkami. Stretávame sa aj s nekonvenčnými materiálmi, pri ktorých je silná tendencia návratu k naturálnosti. Vo veľkej miere sa používa drevo, sklo, kameň ako nosný prvok architektonického konceptu. Napriek tomuto všetkému takéto priestory nepôsobia surovo, pretože sú doplnené zeleňou alebo funkčným nábytkom.

Nábytok

Cieľom je vznik dynamického, zdravého pracovného prostredia, v ktorom zamestnanci vzájomne zdieľajú spoločné pracovné prostredie. Ku prostrediu je vhodne zvolený aj nábytok. Súčasné požiadavky na nábytok v kancelárskych priestoroch už nie sú len o dizajne, ale predovšetkým o ergonómii, zdravom sedení, alternatívnych prvokoch, ako sú napríklad hojdačky, modulárny nábytok, rôzne plochy na sedenie, či pódiá. Využívajú sa predovšetkým výškovo nastaviteľné stoly, ktoré umožňujú zamestnancom variabilitu pracovného miesta.

Fit out – skvelá služba
Fit out je dynamický proces, ktorý sa vyvíja medzi dizajnérom a stavebníkom. Úzko spolupracujú na vytvorení jednotného priestoru a spoločne hľadajú technické riešenia problémov. Klient už nemusí sledovať jednotlivých dodávateľov a ich prácu a napriek tomu bude o všetko dobre postarané. Stavebníci berú mieru s presnosťou na centimeter, no interiéristi až na milimeter. Vaše kancelárske priestory budú dokonalé!

 

kancelarie top trendy byvanie ako zariadit kancelarske priestory TECHO zdrojFoto: techo

BYOD

Skratka byod „bring your own device“ predstavuje trend, ktorý spočíva v prinesení si vlastného zariadenia na pracovisko. Okrem tlačiarní s tonermi, ktoré patria medzi štandardné vybavenia kancelárií si na pracovisko zamestnanci prinášajú smartfóny, notebooky, tablety alebo iných virtuálnych asistententov. Dnes sa musí pracovať rýchlo, kvalitne a zároveň zodpovedne. Takýmto spôsobom môžete urýchliť plnenie pracovných povinností, a dokonca môžete mať dokonalý prehľad o novinkách vo svete.

 

office 620817 1280

Hygge

Je hlavne o spolunažívaní, o zdieľaní, o živote v komunite a v rovnováhe s prírodou. Tieto princípy vieme v kanceláriách úspešne aplikovať. Napríklad zamestnanci spoločne pripravujú jedlo a pritom si vymieňajú poznatky a zážitky. Sú to príležitosti pre inšpiráciu a podporu tvorivosti. Ďalšími formami aplikovania hygge sú biofília, umenie, voľba tlmených farieb a tvarov, jemných materiálov a dobrého osvetlenia.

  image9Foto: bureauone

Activity based workplace design

Jeden z najvýznamnejších trendov uplynulých rokov je activity based workplace design, čiže usporiadanie a dizajn pracovného prostredia na základe rôznych aktivít, ktoré zamestnanci vykonávajú. Kľúčová je tu rôznorodosť. Pre celkovú produktivitu je dôležité, aby sa často menil priestor, v ktorom sa nachádzame. Možnosť vybrať si priestor, ktorý sa najviac hodí úlohe, na ktorej práve pracujeme už nie je len trendové, ale aj nevyhnutné pre udržanie výkonnosti.

 

Text: Petra Laclavíková

 

Typ pre čitateľa: