16. 6. 2016

Renesancia nábytkárskej výroby u nás prináša so sebou aj boj o zákazníka a bojuje sa zbraňami v podobe kvality či originality. Čo znamená výraz poctivá slovenská výroba? Túto otázku sme položili štyrom etablovaným firmám.

 

DSC 2724Daniel Karpiš, dizajnér spoločnosti VAUU

K drevu máte blízko od mladosti. Kedy ste si uvedomili, že práve touto cestou sa chcete vydať?

Od mlada som bol v kontakte s drevom. Po škole som pracoval v sériovej výrobe, kde mi po čase začala chýbať voľnosť a kreatívna tvorba. Vyskúšal som vytvárať po práci malé dielka a tá energia z podarených projektov ma vtiahla na cestu, ktorou som sa vydal. Neboli to hneď umývadlá, vane a veľké projekty. Začínal som maličkosťami, ako sú komody, skrinky či postele. V myšlienkach som plánoval umývadlá, len som si musel „nasporiť“, ako financie, tak aj vedomosti.

Ako hodnotíte silu a potenciál nábytkárskeho priemyslu u nás?

Po prechádzke akoukoľvek výstavou nábytku sa nám môže zdať, že našich slovenských dizajnérov akosi nevidno . Je tu pár firiem, ktoré sa dajú spočítať na prstoch dvoch rúk, ktoré si dovolia zaplatiť kvalitných dizajnérov, ktorí majú svetovú úroveň a v tom prípade aj svetové ceny. Začína byt normálne, hlavne na západe, že pekná dizajnová komoda z masívu môže stáť aj viac ako 2 500 eur. Keď sa ľuďom budú tieto výrobky páčiť, budú kupovať slovenské výrobky aj za svetovejšie ceny, než to bolo doteraz. Ľudia začínajú byť náročnejší, chcú nábytok s nápadom, funkčnejší a dizajnovejší. Ja osobne si myslím, že sa začína doba dopytu po kvalitnom nábytku. Ak slovenské firmy nezaspia, majú šancu konkurovať zahraničným producentom.

    IMG 1831    nirvana3

Poctivá slovenská výroba – nie je to podľa vás oxymoron?

Nepovedal by som. Dnešný zákazník si váži svoje financie, dáva si pozor, aby kúpil nábytok, ktorý pôsobí kvalitne. Nepoctivosť, zlý servis či neprepracovanosť dizajnu robia produkt nepredajným z dlhodobého hľadiska v akejkoľvek spoločnosti. Toto naše slovenské firmy vedia a verím, že robia, čo môžu, aby dostali nálepku poctivý slovenský výrobok. Na celkový dojem kupujúceho vplývajú materiál, ktorým sa čoraz častejšie stáva masívne drevo, či uhladený vzhľad a zákazník, ktorý má vysoké kritériá, hľadí predovšetkým na kvalitu, a teda aj na ekologickosť nábytku.

 

nirvana1     03      nirvana2

Ktorý okamih z histórie firmy VAUU je pre vás najpamätnejším?

Tak bolo ich naozaj veľmi veľa, ani nie okamihy, ale dobrodružstvá, ktoré sme zažívali na montážach najrôznejšieho druhu. Často aj so šťastím a náhodou, ako objavovanie výroby technicky zložitejších projektov alebo inštalácia vane na druhom poschodí, či umiestnenie plastiky niekoľkotonového kolosu. Prípadne dramatické okamihy pri ťažbe orechovej guľatiny. Neviem vybrať jeden intenzívny zážitok. Pre mňa osobne najprevratnejšie bolo vyrobiť prvý prototyp drevenej vane.

Slovenské remeslo z pohľadu Alojza Karpiša.

Text: Sláva Štefancová
Foto: archív redakcie a opýtaných