Architektura terapia 01

„Fasáda sa dá posuvnými dverami úplne otvoriť, takže záhrada je plnohodnotnou súčasťou obytných priestorov. Celý dom je vo veľmi blízkom vzťahu k pôde, stromom a moru a celkovo leží v tesnej blízkosti prírody. Slúži ako „tlmič“ a poskytuje priestor na oddych a únik od starostí každodenného života,“ povedal o svojom sídle rakúsko-americký architekt a teoretik Richard Joseph Neutra. Postavil ho takmer pred deväťdesiatimi rokmi podľa teórie, ktorá je dnes možno aktuálnejšia, ako kedykoľvek predtým.

 

Architektura terapia 01

Spoločnosť Kettal vytvorila altánok, ktorý je replikou Penthousu VDL. Na projekt dohliadal sám Dion Neutra. Kým materiály a stavebné techniky boli aktualizované, všetky architektonické detaily zostali dodržané tak, ako ich definovali jeho tvorcovia.

 

Spolupracoval s mnohými významnými menami ako Louis H. Sullivan či Frank Lloyd Wright, no kľúčové sa pre neho stali dve stretnutia. To prvé sa odohralo ešte počas štúdia na Viedenskej technickej univerzite v roku 1910. U nás dobre známeho Adolfa Loosa do smrti považoval za učiteľa, ktorému vďačil za všetky svoje názory na architektúru. O dvadsať rokov neskôr to bol holandský priemyselník Cees van der Leeuw. Práve on Neutrovi vnukol myšlienku postaviť vlastný dom, ktorý by demonštroval všetky jeho odvážne vízie. „Na taký projekt nemám peniaze,“ povedal mu vtedy. A van der Leeuw, veľký milovník modernej architektúry, vytiahol šek a vypísal ho na 35-tisíc dolárov. Na túto sumu Neutra v rýchlosti odhadol náklady. Znie to až neuveriteľne, no van der Leeuw videl Neutrov potenciál úplne jasne. Dnes preto nebudeme hovoriť o Neutra House, ale o VDL House, ako ho architekt z vďačnosti a úcty k svojmu mecenášovi nazval.

 

Architektura terapia 02

 

BIOREALIZMUS

Neutra začal okamžite pracovať na návrhu a v roku 1932 sa na bulvári Silver Lake v Los Angeles začala výstavba revolučného preskleného domu so strešnou záhradou. V tom období svetu vládla moderna, no Neutra vedel, že tak ako všetky architektonické štýly, vyjde z módy rovnako rýchlo ako prišla. Namiesto jej nasledovania dal svojej práci vyšší cieľ. Navrhovať prostredie, ktoré bude mať na človeka blahodarné účinky. Ovplyvnený svojou rodinou a predchádzajúcimi osobnými skúsenosťami s ľudskou fyziológiou a psychológiou, integroval tieto poznatky do architektúry, čím sa odlíšil od ostatných modernistov. Ako napísal vo svojej monografii Life and Human Habitat v roku 1956, v biologickom porozumení ľudskej existencie a prežití v pretechnizovanom prostredí, videl priority svojej i nastávajúcej doby. Neutra nazval tento prístup biorealizmom a VDL Research House sa stal jeho manifestom.

 

Architektura terapia 03

Domy mavaju dvoje vstupne dvere – predne a zadne. VDL Research House II je s exterierom prepojeny dvanastimi dverami, vďaka čomu v ňom skutočne citiť blizkosť prirody.
Foto: living & design/icon

 

VDL RESEARCH HOUSE I

Obmedzenia, ktoré niesol podlhovastý pozemok s rozlohou iba 390 metrov štvorcových bez akýchkoľvek stromov inšpirovali Neutru, aby obhájil svoju schopnosť dosiahnuť súkromie a veľkorysé bývanie aj v husto obývanej lokalite. Už vtedy predpokladal, že v budúcnosti bude takáto situácia veľmi bežná. Na rozdiel od priľahlých prízemných domov staval vertikálne, čím získal výhľady na priehradu a pohorie San Gabriel i priestor na svoju pokojnú zadnú záhradu. Súkromie si zabezpečil vysadením rýchlo rastúcich drevín na hranici pozemku, ktoré poskytli aj ochranu pred slnkom a ruchom z ulice.

Dvojpodlažný objekt so suterénom a strešnou terasou odráža dvojaký účel stavby, ktorá bola nielen domovom rodiny, ale aj kanceláriou. Na prízemí sa nachádzala rysovňa so samostatným predným a zadným vchodom. Hlavné dvere viedli k recepcii a Neutrovmu osobnému ateliéru, ktorý bol schodiskom prepojený so súkromnými priestormi rodiny na prvom poschodí. Rebríkom sa odtiaľ dalo vyjsť na strešnú terasu s panoramatickým výhľadom.

Pri navrhovaní VDL Research House sa Neutra snažil dokázať, že inovácie, ktoré uplatňoval už vo svojich predchádzajúcich projektoch, by mohli fungovať aj v riešeniach pre menej majetných klientov. S využitím prirodzeného svetla, zasklenej fasády s výhľadmi do záhrady a zrkadiel navrhol priestor bez jasne definovaných hraníc, navodzujúci výnimočný pocit slobody.

 

Architektura terapia 04

 

« Neustále rozširovanie znalostí o fungovaní ľudského tela a duše sa stali pre mňa celoživotnou vášňou a budovanie životného priestoru ich najdôležitejšou aplikáciou. »

– Richard J. Neutra

 

 

 

Architektura terapia 05

Originálny VDL Penthouse je obkolesený päť centimetrovouv rstvou vody,
ktorá zlepšuje mikroklímu na strešnej terase.

Architektura terapia 06

Interiér presvetľujú aj sklenené steny schodiska,
ktoré nahradili pôvodné pevné steny a moderný systém nepriameho osvetlenia.

 

VDL RESEARCH HOUSE II – POVSTANIE Z POPOLA

V roku 1963 zničil VDL Research House požiar, ktorý spôsobila porucha elektroinštalácie. Pre rodinu to bola rana. Richard Neutra mal už vyše sedemdesiat rokov a ako sa vyznal svojmu synovi, nebol si istý, či má na prestavbu ešte dosť energie. Úlohy sa preto zhostil Dion. Aj keď Richard s manželkou odišli na cestu po Európe, so synom bol v neustálom telefonickom kontakte a takto spoločne dali rezidencii jej súčasnú podobu. Vstala z popola ako Fénix. Premyslenejšia a krajšia ako jej pôvodná verzia.

VDL II je zložitejší ako bol jeho predchodca. Aj keď je transparentnejší, je viac introvertný, čo znamená, že je viac orientovanýdo vnútorného priestoru záhrady. Nájdete tu ešte viac zrkadiel a priestorových ilúzií a pridaním balkónov sa ešte zvýraznil jeho až rekreačný charakter s terapeutickými účinkami.

V roku 1970, po niekoľkých rokoch vo VDL II, napísala Richardova manželka Dione Neutra o dome toto: „Iba tí, ktorí tu niekedy žili, dokážu porozumieť, aké úžasné je napĺňanie denných potrieb a potešení a do akej miery pomáhajú tieto zážitky zväčšiť radosť zo života... S množstvom zasklených povrchov, zrkadiel a bazénov, ktoré odrážajú stromy a kvety, je každý prechod z izby do izby, či hore a dole schodiskom, estetickým a umeleckým zážitkom, ktorý si užívam, zatiaľ čo sa pohybujem po dome a sledujem meniace sa počasie.“

Po smrti Richarda Neutru v roku 1970 v dome naďalej žila jeho manželka. V roku 1979 sa rozhodla, že dom po smrti venuje univerzite Cal Poly Pomona, aby sa zachoval a bol prístupný pre štúdium a verejnosť. Význam stavby deklarovala v roku 1999 spoločnosť World Monument Watch Society, ktorá ju zaradila do zoznamu World Monument 2000. Dion Neutra sa stal jediným žijúcim autorom, oceneným touto organizáciou. Dion Neutra pracoval až do svojej nedávnej smrti ako architekt a konzultant pre internacionálny štýl a modernu. V spolupráci s univerzitou Cal Poly Pomona sa neúnavne snažil o udržiavanie domu a zachovanie jeho dedičstva.

text JANA BÍZIKOVÁ foto JULIUS SHULMAN, ©J. PAUL GETTY TRUST. GETTY RESEARCH, KETTAL, DAVID HARTWELL