mdw18 milan design week dizajn veltrhy salone del mobile xs

 

 

Dizajn je v tranzitnom období. Už nejaký čas platí, že módny svet je veľkou inšpiráciou pre ten dizajnérsky. Stačí sa obzrieť o dve sezóny dozadu a sklony k sedemdesiatym rokom budú pozorovateľné prakticky u všetkých high-endových značiek. V prípade produktového dizajnu sa však rovina 70's nakláňa ešte stále smerom k futuristickým víziam neskorého kubizmu. A tieto dva trendy sa odrazili aj na najnovších kolekciách popredných značiek. 

 

Do Milána sa počas minulého týždňa dostalo zastúpenie toho najlepšieho z najlepšieho. A hoci si každý vystavovateľ zariadil stánok individuálne, všetky výstavné priestory zdieľali podobnú estetiku, S oneskoreným príchodom vaporwave sa tu striedali kovové kostry, veľké matné plochy, helénske stĺpy, archy a najmä - mozaiky. Počnúc obkladmi, dlažbami, dispozičnými riešeniami jednotlivých stánkov a končiac ideovými plánmi. Všetko prerozdelené, s patričným dôrazom na zlatý rez. 

 

tlclub 1

 

 

Ľahkosť bytia a nábytok, ktorý by sa mohol vznášať 

 

Je ťažké dovtípiť sa, prečo dochádza k takýmto intenzívnym zrážkam protichodných prvkov.. Na druhej strane treba uznať, že tento heterogénny prístup dizajnérov prispieva k variabilnejšiemu dekoru. A možno práve preto, v záujme zachovania ekvilibria, pristúpili nábytkárské spoločnosti k pravému opaku a do sedacieho nábytku investovali čo najmenej detailov. S ľahkou, monoliticky otvorenou formou, zvlnenými až oblými líniami a pokiaľ možno nijakým detailom navyše sa predstavilo kreslo Chost od dizajnéra Cina Boeriho, ležadlo Citco od Ora Ita, CUP od Konstantina Grcica, či Can Can jedálenský stôl od talianskeho dizajnéra Maria Milana. 

 

 

 

tlclub 2

 

 

Inteligentný a neviditeľný druhý plán pre zrkadlá

 

Podobný prístup zaujali dizajnéri pri návrhoch doplnkov a svietidiel. Streamlining začali nahrádzať veľkorysé plochy s dekoratívnym zalomením hrany, ktoré plnia ďalšie funkcie. Philippe Starck navrhol Caadre TV so zrkadlovým displejom, ktorý nahrádza typickú čiernu obrazovku televízora. AirNodes predstavilo inteligentné zrkadlo Anna, čím sa definitívne naplnili všetky vízie, týkajúce sa transofrmácie zrkadla na počítač. 

 

 

mdw18 mirror zrkadlo

 

Menej svetla, viac svietidiel

 

V rámci Euroluce, medzinárodnej prehliadky svietidiel, sa predstavili dizajnéri s trúfalými predstavami pre nadrozmerné priestory. Dvojmetrový krištáľový luster Artica od Manooi bol žiarivým príkladom toho, že veľkosť neznamená svietivosť. Śporné led žiarovky vyvolali vlnu novej generácie sputnikov. Monolitický a organický dizajn ich však posúva opäť do puristickej roviny a očisťuje ich od ostrých línii. Axel Schmid predstavil Koyoo a Ingo Maurer luster Luce Volante, nápadne pripomínajúci tenkú vrstvu papiera, vznášajúceho sa nad zemou. 

 

mdw18 krištáľový luster

 

Niečo medzi prírodou a technológiou

 

Do mozaiky návrhov zasiahli aj architekti vo vonkajšom pavilóne. Architect Carlo Ratti spoločne so svojím tímom vytvoril pavilón s názvom #LivingNature, v rámci ktorého viedol diskusiu s ďalšími architektmi a dizajnérmi na tému Príroda v mestskom prostredí. Z hľadiska udržateľnosti sa snažil jediným riadiacim systémom docieliť to, aby mohla vegetácia prežiť na tom istom mieste v rozličných klimatických podmienkach, imitujúcich všetky štyri ročné obdobia v roku. Keďže jeho pokus vzbudil vlnu rozličných názorov a kritík, twitter sa zapĺňal počas celého víkendu v týždni príspevkami. Ratti si s tým však poradil bravúrne a každý jeden príspevok nechal zvečniť na sklených stenách pavilónu prostredníctvom kinetického písacieho robota Scribit. 

 

mdw18 carlo ratti pavilon living nature

 

 

 

 

 

Text: Ján Krajč 

Foto: Salone del Mobile Milano