ikea uvod

27.10. 2016

 

IKEA už tretí rok po sebe uverejňuje Správu o živote v domácnosti, v ktorej skúma, ako vyzerá život ľudí v domácnostiach z celého sveta. Správa odhaľuje, ako ľudia vnímajú domácnosť z perspektívy miesta, priestoru, vecí a vzťahov.

 

Takmer polovica ľudí považuje za svoj domov miesto, kde si vytvárajú a udržiavajú tie najdôležitejšie vzťahy. Ľudia, ktorí sú doma spokojní so svojimi vzťahmi, sú aj vo všeobecnosti šťastnejší a spokojnejší so svojím životom.

V súčasnom svete sa mení význam jednotlivých vecí v našich domácnostiach – spôsob, akým ich používame, ale aj to, ako ich vnímame. Často sa totiž presúvame, neraz do menších priestorov, a potrebujeme si zvyknúť na nový typ domácnosti a rodinných štruktúr. Do našich domácností to vnáša nové výzvy a potreby.

PH139024

Veci odrážajú našu osobnosť a sú základnými stavebnými prvkami domácnosti – spĺňajú teda viac než len svoju praktickú funkciu. V skutočnosti iba 22 % respondentov v prieskume uviedlo, že vnímajú veci v domácnosti ako výlučne funkčné. Práve naopak, zdá sa, že pre nás majú aj dôležitý citový význam: 53 % respondentov má doma predmety, ktoré si spájajú so spomienkami a 11 % z nich si so sebou pri cestovaní nosí predmety, ktoré im pripomínajú domov. Pocit domova však nevyvolávajú iba samotné veci, s týmto pocitom sa spája aj vôňa, zvuk kávovaru, vŕzganie drevenej podlahy alebo chuť obľúbeného jedla. 30 % respondentov tvrdí, že si s domovom spájajú konkrétne jedlo, a 63% varí práve preto, aby si pocit domova vytvorilo bez ohľadu na to, kde sa práve nachádza.

5042

So zlepšujúcou sa hospodárskou situáciou v súčasnosti ľudia kupujú viac vecí, než kedykoľvek predtým, a to nezávisle od toho, v ktorej časti sveta žijú. Nakupovanie cez internet im umožňuje hľadať inšpiráciu a kupovať si veci bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzajú. Podľa prieskumu si 23 % ľudí z celého sveta každý týždeň kúpi niečo nové do domácnosti. Trend nákupov cez internet platí aj pre Slovákov – online predaj v roku 2015 narástol o 13 % a stále stúpa.

Marek Feltl

Generálny riaditeľ IKEA Marek Feltl


Na základe predaja výrobkov môžeme vidieť preferencie Slovákov pri zariaďovaní svojej domácnosti. Čo sa týka štýlu, najviac obľúbený je jednoduchý moderný, z farieb sú najpopulárnejšie základné. Pri zariaďovaní kuchyne Slováci vyberajú najviac farby ako biela a čierna. Podobné farby volia aj pri výbere pohovky do obývacej izby, najčastejšie je to biela, čierno-hnedá, sivá či béžová. Pri výbere textílií a posteľnej bielizne sa však Slováci neboja ani pestrejších farieb, kupujú ich najmä v bielej, zelenej, či ružovej. Predaj vonných sviečok ukazuje, že Slováci majú najradšej vanilkovú vôňu (zatiaľ čo v Čechách alebo Maďarsku vedie vôňa lesného ovocia).

Slováci prikladajú čoraz väčší význam aj jedlu, vareniu a stolovaniu. To sa odrazilo aj v predaji výrobkov z kategórie kuchynské doplnky, ktorý vo finančnom roku 2016 v obchodnom dome IKEA Bratislava vzrástol o 32 %.

IKEA Bratislava 1

 

Text a foto: IKEA