bonsaje 1Prepojenie starovekého ázijského umenia ikebany, penjingu a krásy bonsají sa stretáva v pôsobivých umeleckých dielach Holanďana Patrika Bergsamu. Vo svojom najnovšom počine "Expanding China" vytvára skulptúry, ktoré majú okrem svojho estetického dojmu nabádať k zamysleniu nad silou prírody a jej schopnosťou boja o prežitie.

Ústredným motívom jeho diel sú bonsaje zasadené a vyrastajúce zo starožitných keramických váz. Konkrétne z črepín tradičnej holandskej keramiky Delft. Črepiny a ich krehkosť zosobňuje malosť človeka oproti nevyspytateľnej zdatnosti prírody. Črepy rozbitých keramických váz sa navzájom rôzne dotýkajú i prelínajú a držia sa spevňujúcich vetiev ručne vyrobených bonsajov a ich limitov.

 

bonsaje 3 bonsaje 2

 

Sila prírody

"Toto je základný význam mojej nedávnej práce. Raz som čítal inšpiratívny príbeh o pôvode bonsajov. Pred vekmi čínski mnísi brali malé staré stromy, ktoré sotva mohli v prírode prežiť, späť z hôr do svojho kláštora, aby meditovali o sile prírody. Práve táto prispôsobivosť a odolnosť prírody mi dala nádej a vnukla inšpiráciu na vytvorenie týchto diel,“ povedal Patrik Bergsma o svojej tvorbe.

 

bonsaje 4

bonsaje 5

 

Na tvorbu živé stromčeky nevyužíva, necháva ich rásť v prírode

Bonsaje, ktoré vyrastajú a majú domov v keramickej sutine, pôsobia neuveriteľne skutočne. Sú to však ale ručne vyrábané stromčeky z kokosového vlákna, polymérov, kaolínu a kremeňa. Zmes na výrobu stromčekov umelec vyvinul tak, aby napodobňovala kôru, kvety a lístie. Jednotlivé súčasti stromu pripevňuje špeciálnym drôtom na samotný strom i črepiny.

 

bonsaje 7

 

Mach je vyrobený tiež ručne z použitím rôznych druhov akrylu. Všetko samozrejme prírodné a udržateľné. Kontrast sôch spočíva v spôsobe, akým ručne vyrobené bonsaje prepichujú kedysi celé keramické vázy. Zemitá a mäsitá textúra stromov tvorí harmonickú vizuálnu príťažlivosť s lesklým a lešteným povrchom váz.

 

bonsaje 8

 

Podľa črepín vzniká dielo

Na otázku, kde berie Patrik Bergsma inšpiráciu odpovedá: "Neexistuje jediný spôsob, ako sa dostať ku konečnému výsledku. Keď mám vázu a vniknú z nej rozbitím črepiny, už podľa ich tvaru začínam premýšľať, ako by mohlo dielo vyzerať. Niekedy sa snažím predstaviť si, aké by to bolo, keby som bol ja sám stromom vyrastajúcim z vázy. Inokedy mi nápad vnukne samotná dekorácia vázy. Dokonca aj spôsob, akým sa porcelánové časti lámu, mi môže dať inšpiráciu, ako pokračovať. A toto je výsledok. Inšpirácie mám stále veľa.“

Pripravila: Petra Adamcová
Foto: Patrik Bergsma