Najstaršia štvrť v holandskom hlavnom meste Amsterdam bola nedávno obohatená o technologickú novinku z oblasti architektúry. Inteligentný most z nehrdzavejúcej ocele bol vyrobený 3D tlačou a je vybavený digitálnou technológiou. Stavba mosta predstavuje hravý a inšpiratívny príklad toho, ako digitálne nástroje môžu vytvoriť nový tvarový jazyk pre architektonické objekty.

 

most 3D amsterdam ocel pamiatka nehrdzavejuci kovovy inteligentny 1

 

Autorstvo mosta sa pripisuje tlačiarenskej spoločnosti MX3D a dizajnérskej firme Joris Laarman Lab. Úspešný projekt mosta je podľa generálneho riaditeľa MX3D len začiatkom úspechu technológie kovotlače spoločnosti. Tlač veľkých oceľových objektov doposiaľ nebol častý, ide o prvú stavbu mostu formou 3D tlače z tohto materiálu. Dizajn mosta MX3D bol vytvorený pomocou generatívnych techník optimalizácie dizajnu a topológie. Kombinácia týchto technológií umožňuje vyššiu formu slobody a prísľub výrazného zníženia nevyhnutného použitého materiálu.

 

most 3D amsterdam ocel pamiatka nehrdzavejuci kovovy inteligentny 4

Brug Stoofsteeg Amsterdam, MX3D, JorisLaarmanLab. Oudezijds Achterburgwal.

 

Most je dlhý 12,5 metra a v najširšom mieste má šírku 6,3 metra. Hmotnostne sa pýši číslom 6 tisíc ton, avšak unesie viac ako 3 násobok svojej váhy.

 

MX3D 3D printed bridge in the red light district of Amsterdam. ARUP engineering.

 

Ako sa vyjadril majiteľ tlačiarenskej spoločnosti, "na projekte tlače mosta pracovali štyri tlačiarenské roboty. Najinovatívnejší aspekt sa však nachádza v inteligentných senzoroch mosta." Senzory mosta, poháňané štrukturálnymi meraniami, ako sú napätie, rotácia, zaťaženie, posunutie a vibrácie, zbierajú konkrétne dané údaje v reálnom čase. Presný počítačový model pomáha inžinierom nielen sledovať celkový technický stav mosta (napríklad ako sa mení počas jeho životnosti), ale tiež pomáha lepšie porozumieť prvkom, ako je nadmerný turizmus, kvalita vzduchu a teplota.

 

most 3D amsterdam ocel pamiatka nehrdzavejuci kovovy inteligentny 3

 

Most má v sebe zabudovanú aj umelú inteligenciu, vďaka ktorej údaje zo senzorov používa na naučenie sa a porozumenie tomu, čo sa s ním technicky deje. Prvým krokom je "naučiť" sa odsledovať koľko ľudí mostom prechádza a ako rýchlo.

Pripravila: Petra Adamcová
Foto: Archdaily