Zelenina, ovocie i vláknina sú potraviny preukázateľne prospešné pre naše zdravie. Okrem klasických a ideálne doma alebo u overených záhradkárov vypestovaných plodov sa stávajú hitom tzv. mikro zelené rastliny inak nazývané aj mikrobyliny. Podobným fenoménom sú klíčky. 

 

microgreens mini zelenina rast zdravie klicky 2

 

Rozdiel medzi mikrozeleninou a klíčkami spočíva v tom, že klíčky sa namáčajú vo vode, preplachujú a pestujú sa napríklad v klíčiacej miske. Mikrozelenina sa pestuje buď v pôde alebo na špeciálnych kokosových tabletách. Maličké reďkovky, kaleráby, brokolica či kel v podobe mini rastliniek, ktoré vzklíčia zo semienka sú ideálne na konzumáciu 7 - 10 dní po vyklíčení. A v čom je ich bohatstvo? Obsahujú až 40 krát viac živín ako klasická zelenina. Mikrozelenina sa považuje za superpotravinu, ktorá má vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín, minerálov, vlákniny, vitamínov a bielkovín.

Pri mikrozelenine sa semienka uložia na vrch pôdy alebo na kokosovú tabletu. Budúcu záhradku polejete a čakáte kým začne rásť. Zelený koberček rastlín môžete priebežne trhať alebo strihať už o pár dní, v približnej výške nad 6 centimetrov a použiť pri príprave jedál i na priamu konzumáciu.

 

microgreens mini zelenina rast zdravie klicky 1

 

Pri klíčkoch sa semienka po prepláchnutí a zaliatí vlažnou vodou nechajú namáčať. Počas namáčania je dôležité semienka preplachovať. Čas, ktorý je nevyhnutný na namáčanie sa odlišuje podľa jednotlivých typov semien, najdlhšie vo vode by mali byť strukoviny, napríklad cícer, šošovica, fazuľka mungo i kukurica. Odporúčaný čas je pri týchto plodinách cca 12 - 24 hodín. Pri semienkach typu žerucha, rukola alebo horčica ich stačí len kropiť rozprašovačom vody.

Jednoduchý ukazovateľ, ktorý hovorí o tom, že pôsobenie vody je dostačujúce, je počkať, kým neuvidíte zo semienka vychádzať prvé klíčky. Vtedy sa naklíčené semená môžu presunúť do špeciálnej klíčiacej misky alebo do zaváracieho pohára, ktorý sa namiesto viečka prekryje gázou. Semená by už od tejto chvíle nemali stáť vo vode, ale musia byť vo vlhku. Ideálne je v teplejšom prostredí, ale nie na priamom slnku, skôr na temnejšom mieste. Po 2 - 5 dňoch, keď sú klíčky dostatočne veľké, môžete konzumovať.

 

microgreens mini zelenina rast zdravie klicky 4

 

Najzdravšia je konzumácia surových výhonkov a klíčkov v šalátoch, v nátierkach, smoothie nápojoch či ako posýpka hotového pripraveného jedla (varených zemiakov, cestovín, ryže, polievok a podobne). Využiť sa však dajú aj pri príprave varených a pečených jedál, aj keď tu časť zo svojich super vlastností strácajú.

Naklíčené semienka je možné zakúpiť si aj v bežnej obchodnej sieti, avšak proces klíčenia alebo rastu mikrozeleniny vo vlastnej réžii je dobrodružstvom i zážitkom zároveň. Pre deti v každom prípade, keď sledujú ako sa z malého semienka stáva už o niekoľko hodín živý organizmus. A skúste ochutnať jednotlivé druhy mini zeleniny bez toho, aby ste vedeli, čo konzumujete. Hoci totiž všetky rastlinky vyzerajú podobne, veľmi jednoducho sa ich chuť dá rozlíšiť. Mini reďkovka chutí skutočne ako tá veľká a rovnako je to aj s ostatnými typmi mini zeleninových rastlín.

 

microgreens mini zelenina rast zdravie klicky 3

 

Na záver už len zopár praktických rád. Na naklíčenie a rast mikrozeleniny používajte len semienka na to určené. Semená na sadenie sú chemicky ošetrované a morené, takže tieto určite nie. Na klíčenie ani na pestovanie minizeleninových výhonkov sa neodporúča veľká fazula, rajčiny a baklažán. Objem semienok sa pri namáčaní zväčšuje, často aj osemnásobne, preto zo začiatku skúste menšie množstvo. Pri klíčení semienok je dôležité preplachovanie, minimálny interval je 3 - 5 krát za deň. Vyklíčené semienka je vhodné konzumovať čo najčerstvejšie, maximálne do 4 dní by sa po uskladnení v chlade mali skonzumovať. Mikrozeleninové výhonky môžete pokojne pri pestovaní vystaviť na svetlé miesto s izbovou teplotou a konzumovať priebežne.

Pripravila: Petra Adamcová
Foto: Spruce, Israel kitchen