Nedostatok pohybu, nutná práca z domu, zákaz vychádzania, to všetko sa prejavuje nielen na našej slabnúcej fyzickej kondícii, ale aj únave a zlej nálade. Receptom na tieto symptómy je fyzická aktivita a cvičenie. Také, ktoré dokážeme absolvovať doma, na balkóne, na záhrade alebo v priestore pred domom.

 

cvicenie joga doma pohyb fitbox rotana rotoped 0

 

Vo všeobecnosti je pohyb prospešný nielen pre našu kondíciu, ale je dokázaný aj jeho pozitívny vplyv na psychiku. Cielená námaha organizmu dokáže znižovať stres, napätie, úzkosť i obavy. Je to vďaka hormónom šťastia, ktoré sa pri cvičení vyplavujú a dokážu nás "držať" nad vodou približne dvanásť hodín. Tak ako aj pri ostatných tréningoch, aj pri voľnočasovom cvičení je dôležitá pravidelnosť.

Odborníci odporúčajú venovať sa športovým aktivitám 3 - 5 krát do týždňa v trvaní 30 - 60 minút, ale všetko závisí od vašich možností a schopností. Pre niekoho je lepšie cvičiť pravidelne 10 minút ráno a 10 minút večer a to denne. Niekto zase potrebuje intenzívnu turistiku počas víkendu, ktorá by výdajom energie zabrala štyri hodiny intenzívneho cvičenia. Cvičte tak, aby vám to bolo príjemné a aby ste si vždy povedali, áno, prospieva mi to, idem na to a pravidelne.

Joga je cvičením, počas ktorého ste zameraný len na svoju osobu, sústredíte sa na dýchane a myslíte len na prítomný okamih. Pri vhodnej hudbe a vedení dokážete nájsť vnútornú harmóniu a pokoj. Skupinové jogové cvičenia môžete nahradiť online lekciami, inštrukciami z mnohých webových portálov alebo sa pustiť do cvičenia samostatne, len na základe teoretických vedomostí a vlastnej intuície. A keď budete robiť všetky pozície, tak ako sa odporúčajú, precítite i tie svaly a časti tela, o ktorých ste možno už dlho nevedeli.

 

cvicenie joga doma pohyb fitbox rotana rotoped 1

 

Rotačné disky a točne sú ideálnym pomocníkom na cvičenie doma, kedykoľvek máte chuť, čas a náladu. Pohyby doprava a doľava, ktoré vykonávate v ľubovoľnom tempe a rýchlosti dokážu po čase pekne vyformovať pás, boky i stehná. Aj tu je dôležitá pravidelnosť a schopnosť zotrvať. Modernejšie disky vám rátajú počet pohybov, spálených kalórií a iné zase vďaka bočným gumovým pásom precvičujú aj vaše ruky. Bonusom disku je jeho skladnosť, je malý, ľahký, nezavadzia a dokonca si ho môžete zobrať kdekoľvek so sebou.

Rovnako praktické, skladné a účinné je aj švihadlo. Skákanie na ňom si však už vyžaduje aspoň minimálnu kondíciu a zdravé kĺby. Obľúbené je najmä medzi mladými ľuďmi. Ak ste však odhodlaní skúsiť švihadlo, ktoré vám v minulosti hovorilo pane, vraj už po mesiaci sa vrátite do základnej "švihadlovej" formy, aj keď to bolo pred mnohými rokmi.

Tanec je radosť a potešenie. Pustiť si hudbu a vlniť sa v jej rytmoch je relaxačné, veselé ale podľa zvoleného typu tanca aj namáhavé. Disko štýl zvládne každý z nás, dôležité je vyskákať sa zo stresu, zadýchať sa a zabudnúť na starosti. Tancujte popri otvorenom okne s prísunom čerstvého vzduchu a pokojne aj s vlastným spevom. Ak chcete skúsiť tanec seriózne, na webe nájdete množstvo lekcií tanca v rôznych štýloch, ktoré sa môžete naučiť. Či už pôjde o hip hop, lambadu či gangnam style, dôležité je, aby ste sa cítili príjemne a pohybovali sa.

 

cvicenie joga doma pohyb fitbox rotana rotoped 3

 

Možno si viacerí z nás počas pandémie vytiahli z pivníc a povál zaprášené rotopedy a iné prístroje na domáce cvičenie. Áno, aj toto je cesta. Pokiaľ nemáme možnosť sadnúť si na bicykel a vyraziť na niekoľko kilometrovú jazdu do prírody, sadnite si na rotoped, pustite pekný film a bicyklujte. Jazdite do stanoveného počtu kilometrov, na vopred daný čas alebo len tak, kým vládzete, s rôznymi stupňami obtiažnosti. Druhý deň však naskočte na bicykel znovu a na ďalší znovu. Po týždni si zrátajte, kam by ste reálne dokázali za ten čas v rámci Slovenska prísť. A keď bude leto, overte si v praxi, či to naozaj "dáte", a ak áno, odmeňte sa.

Potrebujete si vybiť nahromadenú energiu? Boxovací mech sa podľa psychológov odporúča aj do prostredia škôl a firiem, aby si v prípade potreby na nich mohli mladiství i dospelí uvoľniť svoje negatívne emócie. Pri serióznom cvičení nazývanom fit box sa do boxovacieho mechu kombinujú údery rukou a kopance nohami pri energických rytmoch hudby, popri ktorej sa hýbe celé telo, zapájajú sa všetky svalové skupiny a je to naozaj námaha. Ak teda len začínate, naplánujte si postupný každodenný tréning s pribúdajúcimi minútami.

 

cvicenie joga doma pohyb fitbox rotana rotoped 4

 

A nakoniec musíme spomenúť aj cvičenie s vlastnou hmotnosťou, na ktoré nepotrebujete žiadne pomôcky ani fitnes prístroje. Najznámejšie cviky z tejto kategórie sú pre všetkých známe drepy a kľuky. Ku klasickým cvikom sa podľa kondície pridávajú výskoky z drepu, výpady do strany, kľuk na jednej ruke so striedaním rúk a podobne.

 

cvicenie joga doma pohyb fitbox rotana rotoped 2

 

Nech už si zvolíte akúkoľvek pohybovú aktivitu, podstatné je, aby ste ju vykonávali s radosťou, potešením a pokiaľ možno pravidelne. Okrem dobrej nálady sa to po čase prejaví aj na vašej fyzickej kondícii i celkovom spevnení a vyformovaní postavy.

Pripravila: Petra Adamcová