made in china m čínsky dizajn podlahova lampa toptrendy

 

"Nielen v oblasti dizajnu sme dosiahli na čínskom trhu výborné výsledky. Teraz je čas preniknúť za hranice a nadviazať spoluprácu s ďalšími lídrami v rovnakej oblasti, v akej sa pohybujeme my." Tak znejú slová čínskeho dizajnéra Franka Choua, predstavujúceho svoj dizajn na tohtoročnom cykle parížskej prehliadky Maison & Objet. Frank Chou nie je však ani náhodou jediným reprezentantom moderného čínskeho dizajnu. Napriek tomu priznáva, že čínska scéna má v porovnaní s tou európskou ešte čo dobiehať. 

 

Čínskemu dizajnu sa darí, pretože sa darí čínskej ekonomike. A s meniacimi sa nárokmi domáceho spotrebiteľského trhu vznikajú aj nové príležitosti pre dizajnérov. Vyhovieť nárokom rozhľadených zákazníkov však nie je jednoduché. Na jednej strane musia štúdiá rešpektovať tradíciu a zaužívané normy vkusu. Pritom však musia dbať na to, aby predstavili práve také prvky, ktoré by vhodne reflektovali súčasné trendy vo svete. A súčasný čínsky dizajn tento jav nevyhnutne stelesňuje v početných formálnych aj materiálnych experimentoch. Tak ako v prípade Pobaltska či Ukrajiny, aj pri Číne platí, že vo svojich experimentoch ostatnú verejnosť prekvapuje. Dizajnéri si totiž trúfajú siahať po nových výrazových prostriedkoch a tie klasické zas reinterpretovať v záujme toho, aby na zákazníka zapôsobili viac, než konkurencia. 

 

made in china čínsky dizajn podlahova lampa toptrendy

 

 

A  to sa im darí. Dizajnéri, vedomí si toho, ako veľmi sa každému na svete spája Čína s pochybnou kvalitou výrobkov a zároveň nevyhnutnosťou čínskej výroby, sa pohybujú na veľmi tenkom ľade. Vedia totiž, že si nemôžu dovoliť kopírovať iných dizajnérov. Vedia, že by to v ich prípade mohlo byť riziko. Práve preto formy preháňajú, rozširujú sedáky, pohrávajú sa s postmodernou, reagujú na wabi-sabi, čerpajú z medzinárodnej kultúrnej histórie. Frank Chou patrí medzi vychádzajúce talenty, schopné adekvátne reprezentovať čínsku estetiku. Zároveň je prvým nominantom na cenu Rising Talents Awards, odovzdávanú pri príležitosti Maison & Objet. V januárovom cykle, zameranom na produktový dizajn, sa popri Chouovi predstavia ešte ďalší piati nominanti. 

 

 

made in china čínsky dizajn doplnky bokingo toptrendy

 

Každý z nich má odlišnú prax a k dizajnu pristupuje odlišným spôsobom. Napriek tomu si každý z nich uvedomuje príležitosť nielen predstaviť čínsku kultúru, ale doslova a do písmena ju zadefinovať nanovo. "Čína zažila obdobie developerské boomu, spoločnosť si svojím správaním neuvedomovala veľmi dlho to, aký dopad má zaberanie pôdy a neustály kolobeh nakupovania. Ale dizajn by mal byť o inom. Mal by riešiť tento problém a toto je tá najťažšia a zároveň najjednoduchšia úloha, ktorej musíme čeliť," vysvetľuje mladý čínsky dizajnér, ktorý stojí za značkou Bentu, spracujúcou stavebný materiál, obzvlášť betón, do podoby bytových doplnkov. 

 

 

made in china čínsky dizajn vázy patinovany povrch toptrendy

 

 

Chen Furong, navrhujúci pod hlavičkou WUU, vo svojom dizajne vyjadruje nadčasovosť. Robí to úsporne, prostredníctvom minimalistickej estetiky a vlastných materiálov, ktoré vznikli na základe dlhodobého výskumu. Imitácia betónu a medenej ocele sú základnými materiálmi, z ktorých vychádza pri návrhu svietidiel, akými sú modely z kolekcie T lámp či sady organizérov Hexa a Euclid. Fascináciu betónom potvrdil Furong najskôr pri Hexe a neskôr pri modeloch Ellipsoid či Curve. S úpravou betónu začal dizajnér už v roku 2014. Medzitým do neho primiešal nové farebné pigmenty, zvýšiť jeho trvácnosť a niekoľko mesiacov testoval možnosti jeho krehkosti pri minimálnej povolenej hrúbke. Výsledkom sú farebné nádoby v azúrovo modrej farbe, spolu s medeným viečkom. Bez výraznejších ozdôb, vzorov alebo patiny. A to je azda jedna z vecí, ktoré v čínskom medzinárodnom dizajne vidieť najčastejšie. 

 

 

 

made in china čínsky dizajn maisondada dizajn toptrendy

 

 

Na opačnej strane čínskej scény stoja štúdiá, ktoré čerpajú z európskej tradície viac, ako iné. Takým prípadom je štúdio Maison Dada, ktoré sa otvorene hlási k tradícii dadaizmu a avantgardy dvadsiateho storočia. Odkazy na umelecké hnutie sú viditeľné v celej identite značky; počnúc ich webom, stvárnením modelov a končiac samotným názvom. Pri stolíku Sonia et Caetera je tento vplyv očividný okamžite. Hoci sa štúdio predstavilo na Maison & Objet ešte v roku 2017, zmienka o ňom stojí za pozornosť už len z toho dôvodu, že sa výrazne líši od prevládajúcej dizajnérskej vetvy, ktorá je buď v prejave veľm istriktná alebo veľmi neistá. Maison Dada má podobne dadaistickú aj históriu vzniku. Thomas Mariel a Delphine Moreau, založili štúdio v Šanghaji. Delphine pracovala najskôr na ministerstve. P odesiatich rokoch sa presťahovala z Paríža do Šanghaja, kde stretla Thomasa. Ich debut na Maison & Objet sa stretol so záujmom a viedol ich k tomu, aby otvorili showroom aj doma, v Paríži. Francúzsky chic, pestrá škála motívov a sklon k antidizajnu postavili Maison Dada do pozície silných hráčov na čínskom trhu. V porovnaní s Hongjie Yangom je dizajn Maison Dada živý, veľmi konkrétny a - v duchu postmodernistov - dostatočne ironizujúci. 

 

 

made in china čínsky dizajn frank chou design studio toptrendy

 

 

Lenže práve tento aspekt irónie je niečím, s čím čínsky dizajn zápasí veľmi ťažko.Humor v dizajne je pre súčasnú generáciu čínskych dizajnérov tabu. V dizajne vidia predovšetkým zodpovednosť a príležitosť predstaviť riešenia, ktoré by dokázali spracovať odpadový materiál. Hľadajú sa tu možnosti oxidácie, zmena formy prostredníctvom zvetrávania či nahraditeľnosti jednotlivých komponentov. A hlas dizajnérov prehovára k ostatným s veľmi jasným odkazom. Prispievať k tomu, aby každý výrobok slúžil v prospech spoločnosti a nebol len zabudnuteľným kusom, ktorého napodobeninu možno kúpiť v každom druhom obchode. A vyzerá to tak, že Čína pochopila pravú hodnotu produkcie a spotreby. Je zrejmé, že tento dizajn bude mať vplyv aj na európsky trh. Vkus medzi týmito trhmi sa možno mení. Lenže dokedy? Čínski "tech-savvy" spotrebitelia totiž reagujú na trendy v rýchlosti, v akej sme na to boli donedávna zvyknutí u Južnej Kórey. A to znamaná, že flexibilita tamojších štúdií je na omnoho vyššej úrovni, než tá naša. Ako však priznáva Frank Chou, domáca scéna má ešte stále medzery a dlhodobá absencia dizajnérskej scény začína spôsobovať potrebu dobehnúť scény v Amerike či Európe. Lenže práve tá sloboda a progresivita môžu spôsobiť to, že aj malá a silná scéna udá kurz budúcej sezóne.