lub jak TIT

Čoraz viac spoločností vyžaduje od svojich zamestnancov istý typ obliekania, takzvaný dress code, podľa ktorého má byť zreteľné, v akom sektore pracujú. Ľubica Jakušová pracuje ako fashion koučka a jednou z jej primárnych aktivít je zvyšovanie gramotnosti ľudí v otázke štýlu, prostredníctvom rôznych workshopov a školení pre zamestnancov, ktorí vstúpili do business sveta so stanoveným dress code, no nevedia ako a prečo tieto pravidlá dodržiavať. Požiadali sme ju o niekoľko rád, ktoré vám pomôžu zorientovať sa.

lub jak HL

Môžete nám v jednoduchosti zhrnúť momentálne požiadavky a trendy v oblasti štýlu a obliekania do práce?
Niektoré pracovné oblasti potrebujú striktné pravidlá (uniformy/rovnošaty), aby boli zamestnanci na prvý pohľad rozpoznateľní. Inde je zasa potrebné stanoviť dress code tak, aby odev nebol symbolom toho, akú prácu robíte, ale v akom prostredí ju robíte. Do tejto kategórie patria práve obchodné a finančné spoločnosti, ktoré sa riadia pravidlami business a business casual dress code. Odborníci na workwear (oblečenie do práce) zaznamenali za posledných 15 rokov značné uvoľnovaniepráve v tých najprísnejších odvetviach, čo znamená, že módne trendy prenikajú vďaka osobným štýlovým preferenciám a veľkému individualizmu zamestnancov aj do pracovného prostredia. Z tohto dôvodu prestávajú byť pre zamestnávateľov písané pravidlá obliekania funkčné a efektívne, no zároveň potrebujú nájsť spôsob, akým vytvoriť a udržať firemný brand unifikovaný.

Business casual – viete mi povedať viac o tomto v podstate rozporuplnom pojme? Slovo „bussines“ totiž vo mne evokuje niečo striktne formálne, zatiaľ čo „casual“ je jeho pravým opakom. Ako ho teda chápať?
Samotný pojem vznikol ako dôsledok šikovného marketingového ťahu havajského odevného priemyslu, ktorý sa v období 60. rokov snažil zvýšiť predaj typických havajských košieľ. Pod zámienkou „uvoľnenia sa“ v rámci pracovného času vznikol koncept Aloha Friday, prostredníctvom ktorého sa v havajských firmách povolilo nosenie havajskej košele raz do týždňa. Z „raz do týždňa“ sa vplyvom sociálno-politickej situácie stalo „každý deň“, čo začalo značne znepokojovať manažment firiem. Túto situáciu využil tím značky Levi´s a pripravil tenkú brožúru s inšpiratívnymi outfitmi, do ktorých zakomponoval svoje kaki nohavice a rozposlal ju pod názvom „A Guide to Casual Businesswear“ rôznym HR oddeleniam po krajine, z ktorých väčšina tento typ pravidiel akceptovala.Čo stojí za zamyslenie, je fakt, že z počiatku to boli menej výnosné firmy, ktorým padla vhod takáto novinka a využívali ju ako istý druh výhody pre svojich zamestnancov.Na slovenskom trhu máme mnoho firiem, ktoré majú ešte stále spísaný zoznam prvkov, ktoré sú a nie sú vhodné v rámci business casual dress code. Keďže je dnes omnoho podstatnejšie KAM a AKO sa oblečieme, ako ČO si oblečieme, mali by tieto zoznamy uvoľniť miesto interaktívnym školeniam, na ktorých sa pracuje priamo na budovaní estetických hodnôt konkrétnej inštitúcie.

Kde všade sa stretávame s dress kódom business casual?
Ide o najrozšírenejší dress code v štátnych aj súkromných inštitúciách. Buď figuruje v rámci interných pravidiel ako písaný dress code, alebo je to presne ten typ nepísaného dress code, ktorý sa objavuje pod pojmom „obliekajte sa slušne“.

Prečo je dress code dôležitý? Aký vplyv má odev na našich partnerov a klientov či kolegov?
Vychádzajme z faktu, že náš odev je nájstroj neverbálnej komunikácie. Stavba nášho outfitu (oblečenie vrátane doplnkov) je ako stavba vety. Na to, aby komunikácia prebehla úspešne, musíme poznať kontext a prijímateľa na druhej strane komunikačného kanálu. Až potom vyberáme slovo, ktoré sa významovo a štylisticky hodí. V súvislosti s workwear to znamená vyberať jednotlivé prvky outfitu na základe firemných hodnôt, vlastnej pozície, pozície svojho proťajšku (kolega, klient, biznis partner) a príležitosti (bežný pracovný deň v kancelárii, rokovanie, firemný večierok).

Určite závisí aj od pozície v hierarchii spoločnosti, na ktorej človek pracuje...
Závisí. V zmysle: „Obliekaj sa tak, akoby si bol na pozícií, o ktorú sa usiluješ.“

Čo by mal mať v šatníku každý človek pracujúci v kancelárii?
Aby oblečenie do práce bolo funkčné, musí byť v prvom rade dobre kombinovateľné. Pri rekapitulácii šatníka preto myslite na to, že nepotrebujete veľký výber, ale správny výber. Nohavice culottes, blúzka so žabó, hrubé pleteniny, nohavicový kostým, formálne tenisky či predĺžená vesta sú dôkazom toho, že aj základné kúsky sa dajú variovať podľa aktuálnych tendencií.
V pánskom workwear treba pracovať viac do hĺbky, s detailmi, ako sú materiál, strih, kombinácia farieb a vzorov, nakoľko základným stavebným prvkom mužského šatníka je oblek a košeľa.

Aký odev je, naopak, do práce absolútne neprípustný?
Legíny, za predpokladu, že nepracujete vo fitnescentre a domáce papuče alebo crocsy, ak práve nemáte home office.

Keď už sme v časopise o bývaní a architektúre, ako je to s ľuďmi pracujúcimi v týchto odvetviach? Umelecky zamerané profesie mávajú voľnejší prístup... Je to vhodné?
Prístup tých, čo pracujú v kreatívnych odvetviach, by som nazvala skôr kreatívnejším ako voľnejším. Vzhľad človeka pracujúceho s umením sa priamo spája s jeho estetickými preferenciami. Klient má teda šancu už počas prvých sekúnd stretnutia zistiť, či je realizátor jeho zákazky kompatibilný s jeho vkusom. Od architketov, špeciálne, sa očakáva znalosť práce s proporciami vlastného tela.

S akými mylnými predstavami týkajúcimi sa oblečenia vhodného do práce sa najčastejšie stretávaš?
Mylné predstavy súvisia s obmedzeným rozhľadom, ktorý u nás vo veciworkwear máme. Najstagnujúcejším momentom je akceptovanie trendov v pracovnom prostredí. Je to niečo nové a nové veci majú ľudia tendenciu odmietať. Ďalšou témou je osobná hygiena. Prepracovali sme sa do doby, v ktorej potrebujeme upozorňovať dospelých ľudí na základné hygienické návyky.

Je nejaký trik, vďaka ktorémumôže človek pôsobiť príjemnejšie a upravenejšie, profesionálnejšie?
Je to trik starý vyše 2000rokov a podstrčil nám ho grécky filozof Epiktétos: „Najprv poznajte sami seba a potom sa podľa toho krášlite.“

lubitsa MAN

lubitsa WOMAN

Outfit 1 - Brunello Cucinelli

Dobrou investíciou do pracovného šatníka je nohavicový kostým, ktorého strih ani zďaleka nepripomína strih z 90. rokov, napriek tomu, že sú aktuálne v trende. Pri výbere kostýmu sa sústreďte na zvyšok svojho už existujúceho šatníka, keďže nohavice a blejzer budú fungovať aj ako samostatné stavebné jednotky vašich outfitov do práce. Napriek tomu, že biznis casual dress code akceptuje aj výrazné farby a vzory, odporúčam siahnuť po menej expresívnych verziách, ktorým ľahko uberiete z formálnosti pomocou doplnkov. Foto: Brunello Cucinelli

Outfit 1 Brunello Cucinelli

Outfit 2 – M&S
Na tom, že žena má aj v pracovnom prostredí zostať ženou, je veľa pravdy. Sukňa je neodmysliteľným prejavom ženskosti. To, ako vysoko ju ukončíte a do akej miery ju necháte obopínať svoje telo, stanovuje hranicu medzi ženskosťou a vulgárnosťou. Už niekoľko sezón dominujúci trend sport chic v biznis casual dress code je odozvou na vytvorenie akéhosi domáceho komfortu v open officoch. Midi dĺžka, plisé alebo kombinácia s bomberkou sú veľmi aktuálnymi atribútmi sukne. Foto: Marks & Spencer

Outfit 2 marks and spencer marksandspencer 9820118673732931

Outfit 3 - GANT
V pánskom šatníku sa u nás pojem biznis casual dlhodobo interpretuje ako kombinácia džínsov a blejzra. Móda je aj voči mužom férová, a preto už niekoľko rokov ponúka alternatívu k tejto archaicky pôsobiacej kombinácii. Sú ňou bavlnené nohavice chinos v najrozličnejších farbách a štruktúrované pleteniny.Foto: Gant

Outfit 3 GANT1

Outfit 4 - GANT
Obuv je medzi pánmi ešte stále Terra Incognita.Okrem tzv. „oblekoviek“ (koženej šnurovacej obuvi k oblekovým nohaviciam) existuje široké spektrum obuvi vhodnej do zamestnania. Trend sport chic zmenil nezvratne pravidlá biznis casual dress codu, čím sa tenisky stali akceptovateľným prvkov. Tenisky, ako aj iné športom inšpirované prvky šatníka, ktoré nosíte do práce, nenakupujte v obchodoch so športovými potrebami.Foto: Gant

Outfit4 GANT2


Jasne, stručne a vizuálne približujú ťažko definovateľný pojem biznis casual dva samostatné manuály „MANual business casual dress code“ a „WOMANual business casual dress code“, v ktorých vám Ľubica prináša praktické rady využiteľné nielen v pracovnom prostredí, ale aj v osobnom živote.

Viac sa dozviete na www.fashioncoach.sk a www.lubitsastyling.com.