Most Pelješac, ktorý sa nachádza na malebnom chorvátskom pobreží, bude premosťovať Neumský záliv v pevninskej časti Chorvátska a poloostrov Pelješac v Dubrovnicko – neretvanskej župe.
Svojou dĺžkou 2,4 kilometra je najdlhším mostom v Chorvátsku a už teraz sa o ňom hovorí ako o jednom z najpôsobivejších káblových mostov Európy. Výstavba mosta bola ovplyvnená viacerými okolnosťami, most bol témou politikov, ekológov i ľudí z oblasti cestovného ruchu. Skutočnosťou však zostáva fakt, že od júla 2022 prepojí dve chorvátske oblasti, ktoré sú navzájom oddelené územím Bosny a Hercegoviny. Trasa do regiónu Dubrovník sa tak jazdou po moste skráti až o dve hodiny.
Z architektonického hľadiska bola výstavba mostu veľkou výzvou. Most stojí v zóne zemetrasení, musí tak byť odolný a prispôsobený potenciálnym otrasom, veľkým pohybom a horizontálnym silám. Most s celkovou dĺžkou 2404 metrov má šesť hlavných pilierov a trinásť oceľových rozpätí s dĺžkou od 72 do 285 metrov. Samotná výstavba mosta bola dokončená už pred rokom, avšak ďalší rok sa budovali prístupové cesty, viadukty a tunely k mostu. Most je koncipovaný ako expresná diaľnica s dvoma jazdnými pruhmi v každom smere.
Foto: vecernji.hr
Ako uviedol projektový manažér Luka Paroli so spoločnosti Mauer, "do mostnej konštrukcie bolo inštalovaných 32 sférických ložísk.16 ložísk pre vedenie mosta v pozdĺžnom smere predstavovalo osobitnú technickú výzvu. Sférické ložiská sú posuvné ložiská schopné prispôsobiť svojvoľné otáčanie vo všetkých smeroch bez viditeľného odporu prostredníctvom vnútorného sférického kalotového spoja a môžu tak preniesť pozoruhodne vysoké sily bez obmedzenia z mostnej paluby do podstavca. Na tento účel boli vytvorené špeciálne ložiská s kotúčovými pružinami v jadre. Tieto musia zvládnuť vysoké horizontálne zaťaženie do 19 MN. V tomto procese sa zabezpečilo, aby klzné povrchy zostali kedykoľvek v úzkom kontakte. Kdekoľvek vznikne medzera, môže do nej vniknúť prach a ohroziť jeho posuvné vlastnosti, čomu architekti museli zabrániť. Okrem toho by takéto obmedzenie posuvu viedlo k opotrebovaniu a zníženiu celkovej životnosti mosta, ktorá sa v tejto chvíli odhaduje na približne 50 rokov."
Foto: avtokampi.si
Základné fakty o moste:
- dĺžka mosta: 2404 metrov (2,4 km)
- šírka mosta: 21,5 metra – 4 jazdné pruhy
- šírka stredného priechodu: 568 metrov
- výška mosta: 55 metrov
- náklady na výstavbu: 2,08 miliardy HRK (300 miliónov EUR)
Pripravila: Petra Adamcová