praha hlavni nadrazi 1Pražské hlavní nádraží bolo postavené v roku 1871. Jeho centrálna secesná budova v súčasnej podobe bola síce vybudovaná až o 31 rokov neskôr, avšak dodnes patrí k architektonicky významným objektom a je jednou z typických dominánt českého hlavného mesta.

Terminálová hala, okolie hlavnej stanice a jeho vstupná časť pri Vrchlického sadoch však už tak prívetivo nepôsobí. Aj z tohto dôvodu bolo vyhlásené výberové konanie na revitalizáciu a redizajn tohto priestoru.

 

praha hlavni nadrazi 2

 

Víťazom sa stal dánsky architekt Henning Larsen

Súťaž vyhral Henning Larsen, ktorý navrhol zaujímavé prepojenie historickej časti hlavnej stanice a terminálovej haly s parkom Vrchlického sadov. Projektom chce prispieť k udržateľnejšej a obývateľnejšej Prahe.

Cieľom dostavby je hladko spojiť tri tranzitné uzly do jedného príjemného miesta so zlepšeným pohybom chodcov, zdôraznenie významu nízkoemisnej dopravy, podpora pešej chôdze, cyklistiky a využívania verejnej a mestskej dopravy, ktorá je mimochodom v Prahe hodnotená ako jedna z najlepšie organizovaných v Európe. Stanica bude začlenená do budúcej mestskej cyklistickej siete, čo taktiež prispeje k iniciatívam mesta na zníženie emisií uhlíka.

 

praha hlavni nadrazi 3

 

Miesto spájajúce dopravné uzly

Zrekonštruovaná Hlavná stanica má byť pulzujúcou zónou, ktorá víta hostí, aby si mohli vychutnať históriu stanice aj prírodné krásy starých stromov v priľahlom parku. Primárnym cieľom projektu je ale aj rešpektovať architektonický odkaz pražskej hlavnej stanice a okolia tak, že si uctí pôvodnú osobitú modernistickú architektúru stanice a zároveň zachová a transformuje jej neprehliadnuteľné cenné architektonické aspekty a rozšíri jej celkovú kapacitu.

Po príchode na stanicu z centra mesta sa návštevníci stretnú s farebným pavilónom a parkom, ktorý slúži ako vstupná brána do Fantovej budovy a vytvára živú promenádu. Kľúčovým aspektom dizajnu je veľký drevený baldachýn s otvorenou strechou, ktorý spája park, hlavnú stanicu a uzol komunitnej dopravy. Tento baldachýn zlepší výhľady a pohyb chodcov a zároveň sa prispôsobí novej plánovanej električkovej zastávke a plánu mestskej dopravy.

 

praha hlavni nadrazi 5

 

Komunitný priestor

Revitalizácia Vrchlického sadov zahŕňa okrem dopravného uzla aj zriadenie aktívno-kultúrnej zóny a centrálneho námestia. Priestor bude využívaný širokospektrálne na organizáciu spoločenských a kultúrnych mestských podujatí, vianočných trhov, prechádzky a pokojné pikniky, pri zachovaní plynulého spojenia so stanicou. Schéma rešpektuje zachovanie pôvodnej vegetácie parku, existujúcich stromov pri integrácii hospodárenia s dažďovou vodou a zmierňovaní efektu tepelného ostrova.

 

praha hlavni nadrazi 5

 

Predpokladaný začiatok realizácie redizajnu Hlavního nádraží je naplánovaný na úvod roku 2028 a jeho finančný rozpočet sa odhaduje približne na dve miliardy českých korún.

Pripravila: Petra Adamcová
Vizualizácie: Henning Larsen, Henning Larsen Architects