Pražské hlavní nádraží bolo postavené v roku 1871. Jeho centrálna secesná budova v súčasnej podobe bola síce vybudovaná až o 31 rokov neskôr, avšak dodnes patrí k architektonicky významným objektom a je jednou z typických dominánt českého hlavného mesta.
Terminálová hala, okolie hlavnej stanice a jeho vstupná časť pri Vrchlického sadoch však už tak prívetivo nepôsobí. Aj z tohto dôvodu bolo vyhlásené výberové konanie na revitalizáciu a redizajn tohto priestoru.
Víťazom sa stal dánsky architekt Henning Larsen
Súťaž vyhral Henning Larsen, ktorý navrhol zaujímavé prepojenie historickej časti hlavnej stanice a terminálovej haly s parkom Vrchlického sadov. Projektom chce prispieť k udržateľnejšej a obývateľnejšej Prahe.
Cieľom dostavby je hladko spojiť tri tranzitné uzly do jedného príjemného miesta so zlepšeným pohybom chodcov, zdôraznenie významu nízkoemisnej dopravy, podpora pešej chôdze, cyklistiky a využívania verejnej a mestskej dopravy, ktorá je mimochodom v Prahe hodnotená ako jedna z najlepšie organizovaných v Európe. Stanica bude začlenená do budúcej mestskej cyklistickej siete, čo taktiež prispeje k iniciatívam mesta na zníženie emisií uhlíka.
Miesto spájajúce dopravné uzly
Zrekonštruovaná Hlavná stanica má byť pulzujúcou zónou, ktorá víta hostí, aby si mohli vychutnať históriu stanice aj prírodné krásy starých stromov v priľahlom parku. Primárnym cieľom projektu je ale aj rešpektovať architektonický odkaz pražskej hlavnej stanice a okolia tak, že si uctí pôvodnú osobitú modernistickú architektúru stanice a zároveň zachová a transformuje jej neprehliadnuteľné cenné architektonické aspekty a rozšíri jej celkovú kapacitu.
Po príchode na stanicu z centra mesta sa návštevníci stretnú s farebným pavilónom a parkom, ktorý slúži ako vstupná brána do Fantovej budovy a vytvára živú promenádu. Kľúčovým aspektom dizajnu je veľký drevený baldachýn s otvorenou strechou, ktorý spája park, hlavnú stanicu a uzol komunitnej dopravy. Tento baldachýn zlepší výhľady a pohyb chodcov a zároveň sa prispôsobí novej plánovanej električkovej zastávke a plánu mestskej dopravy.
Komunitný priestor
Revitalizácia Vrchlického sadov zahŕňa okrem dopravného uzla aj zriadenie aktívno-kultúrnej zóny a centrálneho námestia. Priestor bude využívaný širokospektrálne na organizáciu spoločenských a kultúrnych mestských podujatí, vianočných trhov, prechádzky a pokojné pikniky, pri zachovaní plynulého spojenia so stanicou. Schéma rešpektuje zachovanie pôvodnej vegetácie parku, existujúcich stromov pri integrácii hospodárenia s dažďovou vodou a zmierňovaní efektu tepelného ostrova.
Predpokladaný začiatok realizácie redizajnu Hlavního nádraží je naplánovaný na úvod roku 2028 a jeho finančný rozpočet sa odhaduje približne na dve miliardy českých korún.
Pripravila: Petra Adamcová
Vizualizácie: Henning Larsen, Henning Larsen Architects