Alexis Christodoulou si počas desiatich rokov budoval kariéru reklamného textára v Kapskom meste. Lenže to sa malo čoskoro zmeniť. Alexis začínal cítiť, že je tvorivo neuspokojený a potrebuje zmeniť svoje pôsobisko. Odišiel, aby začal pracovať v rodinnom vinárstve a popritom sa venoval jeho záľube. Navrhovaniu fiktívnych priestorov. Všetko, čo sa naučil, objavil na YouTube. Študovaním video návodov, ako pracovať s grafickými programami, získaval postupne odvahu experimentovať, prehlboval si znalosti o architektúre a upravoval reálne priestory podľa svojej vlastnej predstavivosti. Netušiac, čo vyvolá, stal sa senzáciou instagramu a nastolil nový trend, ktorému v priebehu ďalších rokov podľahli aj tie najväčšie svetové značky.

 

Keď sa na jeho instagrame utvorilo publikum zložené z viac 18 000 fanúšikov, začínalo byť zrejmé, že Alexis vytvoril jedinečnú príležitosť pre ďalších dizajnérov, ktorí sa špecializovali na 3D vizualizácie priestorov. Inšpirovaný brutalistickou architektúrou a internacionalizmom Alvara Aalta, obohacoval fantazijné miesta vodnými plochami, pastelovými farbami. A ignorujúc dôležitosť postáv, pohrával sa Alexis s predstavivosťou sledovateľa a jeho vnímaním hĺbky, veľkosti a lokality.

 

  virtualita namiesto reality alexis christodoulou toptrendy

Inšpirovaný internacionálnou architektúrou a brutalizmom budov v meste, kde žije. Alexis Christodoulou vo svojich surrealistických dielach sústreďuje pozornosť na textúry a vodné hladiny. Manipuluje len s pohľadom diváka. Každý interiér, ktorý navrhuje, zostáva bez ľudí. Ponecháva tým priestor predstavivosti pre chápanie veľkosti objektov.  Foto: Alexis Christodoulou

 

 

„Nikdy som neštudoval architektúru a myslím, že práve preto mám pri navrhovaní pocit absolútnej slobody. Dokonca aj pri kreslení pôdorysov by som musel rozmýšľať nad tým, či je môj návrh realizovateľný. Takto môžem dávať do svojich obrazov všetko, čo uznám za vhodné,“ objasňuje Christodoulou motívy svojej tvorby, v ktorej dáva dôraz najmä na textúry a svetlo. Že je túto vlastnosť možné využiť v prospech predstavenia celej kolekcie, pochopili rýchlo ďalší dizajnéri, ktorí sa pasovali s tým, ako propagovať najnovšie kolekcie atraktívnym a zároveň ekonomicky úspornejším spôsobom. Pre niektorých to znamenalo, že mohli v momente zmeniť vzhľad obkladu, farbu doplnkov a nemuseli pritom stráviť hodiny fotením ďalšieho setu. Barcelonské štúdio Six n Five však začalo umiestňovať do fiktívnych interiérov reálne objekty. V matrixe virtuálnej reality tak nastala revolúcia.

 

 

six five studio proba luster koberce hyperrealizmus toptrendy

 Pre kolekciu kobercov Studia Proba navrhli grafickí dizajnéri zo štúdia Six n Five fiktívne interiéry s reálnymi kobercami. Kombinácia počítačovej grafiky a skutočných objektov im následne priniesla spolupráce s množstvom módnych značiek. Foto: Six n Five 

 

Pre Six n Five sa to začalo kampaňou Kiss my Airs, po ktorej nasledovali kampane pre kolekcie kufrov a ultra tenkých LED televízorov. Uprostred leta 2018 oslovili na spoluprácu dve menšie štúdiá z instagramového, prostredia, v ktorom sa rozširuje networking fenomenálnou rýchlosťou. Prvým z týchto klientov bola architektka Morgane Roux. Pre predstavenie jej kolekcie z ateliéru Atelier Aveus bolo dôležité vzbudiť určitý druh emócie. A je zaujímavé, že kolaborácia medzi Six n Five a Atelier Aveus mala rovnaké vyústenie ako projekt Lucid Dreaming in Pink, Sleep Cycle No 1 – 7. V snových prostrediach sa dizajnéri odvážili meniť tradičné formy nábytku, ponechať otvorené dvere do sveta, v ktorom čas prakticky neexistuje a všetko je v zastavenom štádiu polozrodu a poloúpadku.

 

virtualita namiesto reality studio brasch lucid dream fiktivny priestor 3d render interierovy dizajn toptrendy

 Švédske štúdio Brasch sa postaralo o uvádzacie kampane rozličných parfumérov. V projekte Lucid Dreaming in Pink predstavil Anders Anders Brasch-Willumsen zrkadliace steny aj fantazijný set nábytku. Statika veci v štádiu vzniku a zániku symbolizuje odmietnutie plynutia času. Foto: Studio Brasch

 

 

Lenže ten istý princíp umelého prostredia a rendrovo pôsobiacich tvarov sa odrazil aj v opačnom smere. Z vizualizácii 3D modelov vznikajú kolekcie, ktoré verne kopírujú umelý vzhľad textúr, viditeľných na obrazovkách počítačov. Belgické štúdio OS & OOS dalo kolekcii nábytku názov Matrix. Raster oceľových profilov prehli do takej miery, že pôsobí ako z latexu. Normann Copenhagen zas počas Heimtextilu predstavilo expozíciu v štýle, ktorý pripomína staticky rozmiestnené prvky na mramorovo bledom koberci a zrkadlových podstavcoch.. A tento hyperrealistický fenomén bude v ďalšej sezóne len silnieť. Dôvod?

 

  virtualita nameisto reality os oos matrix kolekcia nabytku ohybana ocel dizajn toptrendy

 Belgické štúdio OS & OOS poňalo techniku 3D rendrov z opačného konca. Modulárna zostava Matrix z oceľových skeletov pôsobí ako číry nákres. Jedná sa pritom o kolekciu skutočného nábytku, ktorý vznikol pri navrhovaní módneho butiku. Foto: OS & OOS

 

 

Grafický dizajnér Chris Labrooy to popisuje nasledovne: "Väčšina ľudí vníma luxusný tovar len cez fotografie na webových stránkach či v printe. S možnosťou tvorby v digitálnom prostredí sa vyhýbate zložitému procesu navrhovania, prototypov a zmien. Všetko, čo vytvoríte, vidíte v danej chvíli. Nemusím sa spoliehať na iných. Je to len o tom, čo navrhnem a vytvorím ja." Z instagramu sa medzičasom navyše stala marketingovo najúspešnejšia platforma. Prepojenie medzi jednotlivými profilmi je rýchle a efektívne. Dizajnéri si spolu s referenciami odovzdávajú rozumný podiel fanúšikov. Množstvo obchodných nástrojov sa zvyšuje a každému začína byť jasné, že na to, aby sa zapojil do dialógu, musí zapadať do aktuálnej estetiky sociálnych sietí. Umelecké cítenie dizajnérov-amatérov, pohyb očami animátorov a odvaha grafikov, ktorí využívajú trompe-l'œil ako techniku členenia priestoru v reálnom čase; to všetko sú dôvody, prečo dnes architekti, módni návrhári aj výrobcovia elektroniky utekajú do neznáma a spolupracujú s ľuďmi ako Alexis Christodoulou.