Dobrá večera a posedenie pri spoločnom stole je to najkrajšie, čo môžete pre celkovú príjemnú atmosféru rodiny urobiť. Či už ste zástancovia večerných rýchloviek, kedy máte teplé hotové jedlo pripravené aj naservírované do 30 minút, alebo sa radi s prípravou jedla pohráte, v oboch prípadoch je základom dobre zásobená špajza či potravinová skriňa.

 

spajza zasoby potraviny skladovanie trvanlivost zelenina cestoviny 1

 

My vám prinášame vám zopár tipov, ako si aj v dnešných časoch, keď do obchodu zájdeme len vtedy, keď naozaj musíme, vytvoriť zo špajzy priestor, kde všetko má svoje miesto a vždy tam nájdete to, čo práve potrebujete.

Predtým, ako sa vyberiete do obchodu, vyhraďte si niekoľko hodín na kompletnú očistu tejto miestnosti. Prejdite všetky poličky, zásuvky alebo skrinky, vyberte z nich doterajšie zásoby a prekontrolujte. Staré veci bez milosti vytrieďte, potraviny, ktoré sú v záruke, a viete, že ich nespotrebujete alebo nechcete, darujte.

Podľa materiálu úložných priestorov vyčistite všetky miesta v špajzy a zaobstarajte si prípadné potrebné zásobníky, triediče, poličky, košíky alebo iné úložné priestory. Využiť na ukladanie napríklad suchých potravín môžete aj veľké sklenené zaváracie poháre, na múku a cukor menšie jedno alebo dvojlitrové poháre. Všetky jednotlivé nádoby a zásobníky popíšte. Ak patríte medzi perfekcionistov, konkrétne kategórie potravín môžete mať rozčlenené aj podľa farieb alebo tvaru nádob.

 

spajza zasoby potraviny skladovanie trvanlivost zelenina cestoviny 7

 

Na dvere si pripevnite tabuľku, do ktorej môžete priebežne zaznamenávať, ktoré potraviny potrebujete dokúpiť a doplniť.

Konkrétne zoznamy potravín, ktoré sú základnými trvanlivými zásobami do každej domácnosti, sú v nasledujúcich riadkoch rozdelené do jednotlivých skupín. Hlavná položka je základné minimum, ktoré by ste určite mali mať, a v zátvorke sú ostatné doplnky, ktoré dokážu povýšiť pripravované jedlo o úroveň vyššie.

 

spajza zasoby potraviny skladovanie trvanlivost zelenina cestoviny 5

 

Suroviny na pečenie:

Prášok do pečiva, sušené kvasnice, kakao, čokoláda na varenie, vanilka, múka - hrubá, hladká, polohrubá, iné používané druhy múky - celozrnná, amarantová..., cukor, med, oriešky - rôzne druhy, semienka - rôzne druhy, mrazom sušené ovocie, rum alebo rumová esencia, trvanlivé a sušené mlieko a smotana.

Ovocie a zelenina:

Zemiaky, cibuľa, cesnak, citróny, jablká, limetky, koreňová zelenina, sušené ovocie, hrozienka, sezónne ovocie a zelenina (tekvica, melón a podobne).

Suché a konzervované potraviny:

Fazuľa, cícer, šošovica, hrach (iné strukoviny podľa obľuby), ryža a cestoviny, ovsené vločky, iné typy raňajkových obilovín na prípravu kaší, krekry, slané a sladké kekse, strúhanka, suchárový chlieb, trvanlivý chlieb, konzervovaný tovar, paradajkový pretlak, celé lúpané paradajky, ryby, džemy, želé, sušené mäso, sušené huby, sterilizované uhorky, olivy, šampiňóny, nakladaná zelenina, ovocné pretlaky.

 

spajza zasoby potraviny skladovanie trvanlivost zelenina cestoviny 2

 

Pochutiny a koreniny:

Extra panenský olivový olej (rôzne olivové oleje s viacerými chuťovými profilmi, vrátane jednej vysoko kvalitnej verzie na dochucovanie už dokončených jedál), repkový olej (tekvicový, olej z vlašských orechov), biely ocot (balzamikový, jablčný, ryžový vínny ocot), kečup, klasická horčica (dijonská), majonéza, soľ, koreniny (mleté čierne korenie, cesnak, oregano, bobkový list, červená paprika (sladká, ostrá), grilovacie korenie, biele korenie, rasca, ostatné podľa chuti a preferencií) a viaceré druhy sušených byliniek.

 

spajza zasoby potraviny skladovanie trvanlivost zelenina cestoviny 4

 

Nápoje:

Na záver nezabudnite mať svoju špajzu zásobenú kvalitnou zrnkovou kávou a rôznymi druhmi čaju. K pitnému režimu patria minerálne vody, 100% ovocné a zeleninové šťavy a pyré. Do zásoby nezabudnite na fľašu kvalitného vína, ktoré sa vám hodí pri príprave jedál i ako bonus k dobrej večeri.

Ľudia s potravinovými intoleranciami, prípadne inými odchýlkami od bežnej stravy si musia do zoznamu pridať to, čo môžu konzumovať, a naopak vylúčiť to, čo nejedia. Z takýchto základov si dokážete pripraviť zaujímavé hlavné jedlo počas celého mesiaca, a opakovať sa určite nebude.

Pripravila: Petra Adamcová
Úvodná foto: HomeEdit