Uplynulý týždeň bol sprevádzaný týždňom dizajnu v Bratislave aj v New Yorku. Počas týždňa venovaného dizajnu bolo možné pozorovať, že aj americký kontinent prechádza do čistejších a jednoduchších foriem. A hoci vplyvy funkcionalizmu nemožno poprieť, s využívaním nových technológií predvádzajú súčasní výrobcovia dômyselne prevedené formy a štruktúry. 

 

Jedným z vystavovateľov bola aj talianska spoločnosť Appiani, ktorá pri tejto príležitosti uviedla novú kolekciu mozaikových obkladov s príznačným názvom Denim. "Efekt obkladu má dojem blízky textílii, pomocou povrchových úprav sme dosiahli želaný vzhľad. Podrobným skúmaním textúry sme najskôr vyvíjali farebné prevedenie a štruktúru, pričom sme sa v záverečnej časti vývoja zamerali na dotykový vnem. Tým sa nám podarilo získať mäkký, nie drsný, matný povrch," vysvetľuje Appiani. Imitáciou denimových textílii v aplikácii na mozaikové dlažby dosiahli dizajnéri univerzálny vzhľad, ktorý nenaruší ani intímnejšie atmosféry kaviarní čí luxusných butikov. Denim sa tak stáva podnetom pre prehodnotenie doterajšieho vnímania keramického obloženia v interiéroch a jeho umiestnenia v exteriéri.  

 

 nyc design week appiani denim obklad toptrendy sk

 

 

Newyorský design week zaujal prítomnosťou dizajnérskych štúdií z okolia Los Angeles, ktorí do svojej nábytkárskej činnosti inkorporujú japonskú remeselnú techniku. Jednou z nich je aj Jennifer Yoko Olson. Jennifer navrhla pre amerického štúdio Base 10 Furniture stoličku UKB Chair, ktorá po konštrukčnej stránke vykazuje viditeľný vplyv japonskej kultúry. Do geometrickej formy vložila tri na seba nadväzujúce prvky - oporný rám, strednicovú rozperu a sedák spájajú prakticky neviditeľné spoje, čo je výsledkom jej profesionálneho štúdia tradičných tesárskych a stolárskych princípov Japonska.   

 

 

nyc design week base 10 furniture stolička ukb chair toptrendy sk

 

 

nyc design week base 10 ukb chair stolička drevená toptrendy sk

 

 

nyc design week ukb chair toptrendy sk

 

 

 

S podobnou architektonikou nábytku bolo možné stretnúť sa aj pri ďalšom losangelskom štúdiu Kalon, predstavujúcom počas podujatia jedálenský nábytok z kolekcie Bough. Stôl, stolička a lavice z jaseňového dreva opäť odkazovali na japonské tesárske techniky takzvanej shashimono tradície, nevyužívajúcej žiadne klince či skrutky. Reagujúc na japonský zmysel pre zachovalosť a patináciu, bolo drevo ošetrené len konopným olejom. 

 

 

nay design week rose chair massproductions toptrendy sk

 

 

O tom, že aktuálnym trendom súčasných interiérov je v zmysle spájania severských foriem a japonských princípov interiérový štýl Japandi, svedčí aj stolička ďalšieho amerického štúdia, Massproductions, tvoreného Magnusom Elebäckom a Chrisom Martinom. V ich poslednom modeli, Rose, rozvinuli formu do uemleckejších, vlnitejších foriem, pripomínajúcich ťahy kaligrafického štetca. Zložitosť prevedenia stoličky z vrstveného dreva si vyžadovala vytvorenie prototypu na nadrozmernej 3D tlačiarni, ktorá bola náročná ako časovo, tak finančne. Obavy z konečného výsledku vyjadril aj dizajnér, Chris Martin: "Na začiatku som mal obavy z toho, ako to dopadne, pretože meno Rose predpokladá naplnenie formy ruže. Aj napriek tomu, že mojím cieľom bolo pomenovať model po mojej dcére, som rád, že otvorená a oblá forma stoličky pripomína lupene a tým zároveň vyhovuje svojmu pomenovaniu v obidvoch plánoch." 

 

 nyc design week m rose chair chris martin massproductions toptrendy sk

 

Kým v európskom regióne dochádza k vytváraniu interiérov s výraznou plnosťou a plochy sa zapĺňajú, v prípade amerického interiéru sa dizajn uberá cestou konštruktivizmu s otvorenosťou a prázdnymi plochami. Jedným zo spoločných príznakov však naďalej zostáva smerovanie k tvarovo jednoznačnému vzhľadu a odchodu od ornamenatov.