Zdá sa to byť len nedávno, čo nemecký dizajnér predstavil svoj prvý projekt s názvom Bell Table. Vyzeralo to tak, že jeho sklon k spájaniu materiálov a experiment s kultúrnym kontextom budú navždy tým, čo mu zabráni nájsť podporu u producentov. Vtedajší skepticizmus výrobcov však Herknera nezastavil a počas ďalších deviatich rokov sa zoznam jeho spoluprác rozšíril do obdivuhodných rozmerov. Len počas tohto roka sa stal víťazom medzinárodných súťaží štyrikrát. V míľniku úspechov však už teraz uvádza rok 2019. Začína ho v predstihu a vo veľkom štýle. Dvanásť rokov od založenia vlastného štúdia sa stáva Sebastian Herkner Dizajnérom roka 2019 pre januárový cyklus Maison & Objet. 

 

 

Aj keď je udelenie titulu Dizajnér roka veľkou poctou pre každého, v žiadnom prípade sa nedá povedať, že by bol Sebastian Herkner vychádzajúcim talentom medzi dizajnérmi. Veď odvtedy, čo vyštudoval produktový dizajn na univerzite HfG Offenbach am Main, jeho kariérne tempo sa kontinuálne zrýchľuje. Počas uplynulých mesiacov sa do produkcie dostalo až trinásť nových produktov z nábytkovej rady. Nehovoriac o svietidlách a ďalších objektoch. V tak produktívnom roku predstavil kreslá pre Gloster aj Moroso, mobilný bar pre Schönbuch či konzoly pre Ames. To však nie je všetko. Stihol navrhnúť umývadlo, bicykel aj koberce. Existuje mnoho dôkazov toho, že Herkner, kedysi začínajúci ako stážista v ateliéri Stelly McCartney, neprestáva objavovať zabudnuté remeslá lokálnych kmeňov, a že jeho svet sa aj navzdory nevyhnutnosti sériovej výroby s pokorou skláňa ku desaťročiami až storočiami zdokonaľovanej manufaktúre. Sebastian Herkner je jednoducho globetrotter a jeho anotácie k jednotlivým návrhom sú veľkolepým cestopisom v trojrozmerných formách. 

 

sebastian herkner dizajner roka pre maison objet januar 2019 toptrendy sk

Len v januári predstavil na Maison & Objet novú kolekciu outdoorového nábytku Circo. V novom roku sa na veľtrhu predstaví ako Dizajnér roka. Kolekcií, ktoré môže predstaviť, je viac než dosť. V uplynulých mesiacoch realizoval viacero spoluprác. Čo ich zjednocuje je preberanie foriem z kultúrne bohatých regiónov Južnej Ameriky či Ázie, ktoré dizajnér pravidelne navštevuje. Foto: Archiproducts

 

Keď sa však Herkner pomedzi svoju prácu vydá do sveta, nie je to len o oddychovaní na pláži. A nie je to ani o nakupovaní či spoznávaní historických pamiatok. Naopak, veľmi rád sa dostáva do dialógu s miestnymi, pomáha im a pracuje s nimi v lokálnych podmienkach na tvorbe úžitkových predmetov. S odvahou dobrodruha potom svoje skúsenosti z práce v Senegale či Zimbabwe prenáša do foriem outdoorového nábytku. Pre dizajnéra žijúceho v nemeckom Offenbachu je jeho práca zmyselná, a presne tak označuje aj vlastný vklad do navrhovania. Neraz je skutočnosť taká, že keď si vyberá ďalšiu spoluprácu, vyberá si pritom aj nasledujúcu destináciu. Netrvá na hypermoderných mestách. Herkner si cení tradíciu a dedičstvo zachované v manuálnych technikách remeselníkov na celom svete; počnúc Bavorskom a končiac Šanghajom. "Často sa vydávam na cesty do Ázie a Južnej Ameriky, tie sú pre mňa skutočnou studnicou nápadov," priznáva v jednom z rozhovorov.

 

 sebastian herkner kolumbia ames

 

sebastian herkner ames sala kolecia caribe outdoorovy nabytok dizajn toptrendy sk

Pri spolupráci so značkou Ames sa vydal na niekoľko týždňov do Kolumbie, kde postupne realizoval celú líniu stoličiek Circo a interiérových doplnkov Ames Sala. Kolekciám odovzdal lokálny ráz prostredníctvom využitých materiálov a zvolenej farebnej schémy, reprezentovanej odtieňmi červenej, žltej, slamenej či modrej. Foto. Ames

 

 

Počas dvoch rokov spolupráce s Ames sa Herkner vydal do Kolumbie opakovane. Zakaždým s produktívnymi úmyslami. A to isté platilo aj pri jeho poslednej ceste. Po jeho návrate totiž značka predstavila, nečakane, bicykel Bici. Inšpirovaný tradičným dopravným prostriedkom panadera, ktorý využíval počas svojich výletov, preniesol robustnú konštrukciu do modernej verzie mestského bicykla s ladne zahnutými tvarmi. Na dôvažok na volant umiestnil kôš motivovaný kolekciou Caribe, ktorá kombinuje dôkladnosť prútikárov so žiarivou paletou farieb, pre ktoré má Herkner slabosť. "Farby sú pre mňa veľmi dôležité. Sú pre mňa vyjadrením jasnej, osobitej a silnej myšlienky, ktorá tvorí celý projekt," vysvetľuje svoje farebné cítenie. 

 

 

sebastian herkner dizajner roka 2019 maison objet pulpo container kolekcia nadob dizajn toptrendy sk

Kolekciu Container predstavil Herkner počas workshopu v roku 2012. Narozdiel od prvého uvedenia stola BellTable zaujal producentov okamžite a séria nádob zo strieborného skla sa o niekoľko mesiacov neskôr dostala do výroby. Foto: Pulpo

 

 

Lenže Herkner má rovnako vyvinutý cit ako pre veľké, tak pre malé formy. Počas workshopu Glass is Tomorrow predstavil kolekciu nádob s bežnou formou, no neobyčajným farebným prevedením. "Pri tvorbe som sa sústredil na farebnosť a priehľadnosť. Zaujímali ma povrchy obyčajných dóz. To, že som pritom mohol pracovať so sklármi a zručnými fúkačmi skla bolo pre mňa veľkým dobrodružstvom," rozpomína sa pri pohľade na svoje dózy Herkner. A ten prístup, ktorý uplatňuje pri svojich návrhoch z neho robí dizajnéra, na ktorého nedajú dopustiť producenti ani zberatelia. Má rozpoznateľný rukopis. Je jedno, či navrhuje pre Moroso kreslá pomenované podľa afrických dialektov alebo industriálne lustre napodobňujúce ťažkopádne reflektory. "To je Herkner," hovoria si medzi sebou predajcovia a kupcovia na to meno počúvajú. Za jeho dizajnom sa totiž skrývajú míle vzdialených osád, kumšty vyhní a dielní, kde ho zasväcovali majstri do tajomstva dokonalého výrobku. A ten dizajn je potom oceňovaný, rok čo rok, najväčšími uznaniami od odbornej poroty, žurnalistov aj kritikov. Uznaniami, ktoré patria dizajnérovi, začínajúcemu v rohu svojej izby, Tomu, ktorý si veľmi dobre pamätá na ťažké začiatky. Aj na to, že trvalo tri roky, kým o jeho prvý návrh s názvom Bell Table, kombinujúci mosadz a sklo, prejavili záujem manažéri z ClassiConu.