Na začiatku vzniku legendárnej sochy zajaca bola predloha detskej nafukovačky. A americký postmodernistický umelec Jeff Koons ho predstavil svetu v roku 1986. Spolu s jeho sochou Rabbit sa začala vyvíjať nová kapitola moderného umenia. Koons sa stal vďaka tomu kontroverzným predstaviteľom kultúry 20. storočia a aj napriek tomu, že od uvedenia jeho diela ubehlo viac ako 30 rokov, jeho hodnota rastie. Čo však robí oceľového, pol metra vysokého zajaca tak vzácnym, že je v súčasnosti najdrahším umeleckým dielom v histórii?

 

Začnime nedávnou minulosťou. Jedenásteho mája sa do aukcie newyorského domu Christie‘s dostalo dielo Rabbit zo súkromnej zbierky zosnulého magnáta Samuela irvinga Newhousa, ktorý okrem iného vlastnil najväčšie vydavateľstvo v Spojených štátoch amerických. Podľa znalcov Christie‘s sa cena diela pohybovala v rozmedzí 50-70 miliónov dolárov. Lenže konečná suma prevýšila očakávania, keď sa po 56 ponukách vyšplhala na číslo 51,1 milióna dolárov.

 

 

jeff koons rabbit christies aukcny dom umenie toptrendy

 Foto: Christie‘s

 

Podľa oficiálnej správy Christie‘s bola výherná ponuka podaná priamo v aukčnej sieni v New Yorku a stala sa rekordne najvyššou sumou za umelecké dielo žijúceho autora. Zakúpené dielo s názvom Rabbit však u mnohých vzbudzuje rozpačité dojmy a neraz ho označujú za novodobý gýč. Napriek tomu, Koons svoju tvorbu obhajuje snahou zakomponovať do umeleckého sveta všetky súčasti moderného umenia a treba dodať, že sa pritom neraz odvoláva na inšpiráciu surrealizmom či dadaizmom. Ak sa pozrieme naspäť do histórie podobné iniciatívy, prirodzene v menšej miere, sú pozorovateľné aj v dielach Guillauma Apolinaira či Miroslava Válka. Snaha zachovať stopu modernity v umeleckom diele však stále nie je natoľko prevratnou, aby stála za niekoľko desiatok miliónov dolárov.

 

 

jeff koons rabbit socha umenie dizajn toptrendy

 Foto: epa/Daniel Deme

 

Ešte prekvapivejším je fakt, že finálna ponuka bola v priebehu akcie odhadovaná na sumu 441 miliónov dolárov. Akokoľvek sa môže zdať, že 91 miliónov dolárov je za sochu oceľového zajaca priveľa, v skutočnosti sa jedná "len" o strednú cenovú hladinu. Rabbit patrí medzi najväčšie diela Jeffa Koonsa, ktorý na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov prenikol ako predstaviteľ umeleckého hnutia osemdesiatych rokov, Neo-Popu, z Chicaga na scénu New Yorku ovplyvnený umeleckými prístupmi Chicagských imaginistov. Ako ešte v roku 1990 priznal v rozhovore pre revue Art Press, nikdy sa však k tomuto hnutiu nedokázal prikloniť a jeho odchod do New Yorku bol pre neho oslobodzujúcim momentom.

 

 

 

jeff koons rabbit christies detail sochy umenie toptrendy

 Foto: Chritie‘s

 

Koonsovi v jeho tvorbe napomohla aj zhoda okolnosti. Obdobie osemdesiatych rokov bolo vďačné za konceptuálne experimenty s predmetmi dennej spotreby a konfrontovalo zberateľov aj verejnosť s predstavou o skutočných estetických hodnotách predmetov dennej spotreby. Jeff Koons nastavil doslovné zrkadlo vtedajším konzumentom, žiadostivým a chamtivým v honbe za luxusom. Nastavil ho však s iróniou a živočíšnosťou. Lenže namiesto toh, aby to spravil doslovne, poňal ju ako nástojčivú potrebu vlastniť veci, ktoré si dokážeme zamilovať. Hoci vzhľad ligotavého zajaca vzbudzuje rozličné spomienky a asociácie, skutočnosť, že sa jeho hodnota pohybuje v nadpozemských výšinách, poukazuje na to, čo má pre moderného človeka význam; vyberaný vkus a hľadanie strateného dieťaťa. Súhra dvoch vecí, ktoré sa v tomto diele odzrkadľujú.