Bizarná módna prehliadka Alessandra Micheleho zanechala vo svete médií v priebehu posledného týždňa veľký chaos a vzrušenie. Výnimkou nebol ani magazín TopFashion, ktorý sa pre vás pozrel do zákulisia Milano Fashion Weeku, počas ktorého sa táto kontroverzná šou, sprevádzaná odrezanými hlavami a drakmi, udiala.
Nádvorie, ktoré robí z komplexu prakticky malé robotnícke mestečko, je lemované alejou sadeníc limety a infraštruktúra chodníčkov a ciest výrazne prispieva k tomu, aby žilo toto riadice centrum vlastným životom nepretržite. Foto: Piuarch
Pozornosť sa rovnako ušla scénografii prehliadky pre kolekciu F/W´18, zariadenej do podoby operačnej sály ako moderného symbolu reinkarnácie a prerodu. Ak vás doteraz zaujímalo, kde sa vlastne módne prehliadky organizujú, vedzte, že vedenie módneho domu Gucci vytvorilo špeciálny priestor, ktorý slúži okrem iného na prezentáciu módnych kolekcií.
Scéna módnej prehliadky bola počas predvádzania kolekcie pre sezónu jeseň/zima 2018 vernou verziou operačnej sály. Silný odkaz na estetiku normcore prevzal na seba filozofickú symboliku reinkarnácie a prerodu. Soundtrack podčiarkoval celý motivický zámer. Do zvukov ekg vnikall gregoriánsky chorál. Foto: Gucci
"Koncept a dizajn nášho komplexu v Miláne vystihuje každý aspekt novej kapitoly, ktorú práve píšeme. Zároveň sa toto miesto stáva strediskom, kde sa stýkajú rozličné kultúry."
- Marco Bizzarri, výkonný riaditeľ Gucci
Foto: Piuarch
Súčasťou objektu Gucci Hub, sídliaceho v blízkosti milánskej tepny Via Macenate, sú okrem reprezentatívnych salónov tiež kancelárie najvyššieho manažmentu, oddelenia strategického plánovania pre marketing a komunikáciu či spoločné priestory pre zamestnancov, nevynímajúc jedáleň. .
Foto: Piarch
Príbeh budovy Gucci Hub je však aspoň tak bizarný ako posledné kreácie značky. Vedenie módneho domu si na pomoc privolalo architektov zo štúdia Piuarch. Tí sa zaslúžili o obnovu rozpadajúceho areálu fabriky Caproni na výrobu lietadiel zo začiatku minulého storočia. A kreatívny tím architektov sa výnimočne exkluzívnej zákazky (ktorá ani zďaleka nie je jedinou v ich portfóliu) chopil s bravúrou. V návrhu a architektonike všetkých priestorov sa miesi zmysel pre udržateľný dizajn a prvky s odkazom na estetiku baroka aj konštruktivizmu. Gucci očividne upustilo od singularity vo všetkých ohľadoch a jeho identita sa triešti pod vplyvom rozličných kultúrnych štýlov. Pre kritikov je tento postup znepokojivým a vystupuje otázka, či takto dokáže zostať zachované DNA značky.
Foto: Piuarch
Výkonný riaditeľ módneho domu, Marco Bizzarri, toto smerovanie vystihol slovami: "Koncept a dizajn nášho nového komplexu v Miláne vystihuje každý aspekt novej kapitoly, ktorú práve píšeme. Zároveň sa toto miesto stáva strediskom, kde sa stýkajú rozličné kultúry." A mix rozličných vplyvov mali zrejme na pamäti aj architekti. High-tech riešenie sa ujalo na fasádnom riešení. Jednak v prípade veľkej prehliadkovej sály, ktorej otváranie a zatváranie je riadené cez systém diaľkovo ovládaných krídel. Oceľové slnolamy ako súčasť dynamickej fasády prispievajú k tomu, aby sa do útrob hlavnej veže dostalo dostatočné množstvo denného svetla. Vežu, stvárnenú ako veľkú tmavú kocku týčiacu sa nad ostatnými objektmi komplexu, obklopujú historické budovy s odhaleným lícovým murivom. Zámerom architektov bolo, aby bola pečať histórie porušená čo najmenej. Vozový park je vybudovaný v podzemí a má kapacitu viac ako 300 parkovacích miest. Zaujímavosťou je, že toto podzemné parkovisko vzniklo tak, že všetky budovy boli oddelené od základov, presunuté inde a následne vrátené naspäť na pôvodné miesto.
Alessandro Michele, kreatívny riaditeľ módneho domu Gucci, je predstaviteľom doby, ktorá vytvára nový štýl z hybridizácie ostatných kultúr. Podobne ako v prípade architektonického stvárnenia riadiaceho centra módneho domu, aj v jeho poslednej kolekcii prevládali odkazy na rozličné historické obdobia a kultúrne odlišnosti. Foto: Gucci
V novej kapitole módneho domu tak nechýba prúdiaci dialóg medzi históriou a súčasnosťou. Pozoruhodným je, že identita značky zostáva napriek tomu zachovaná a ani diverzita štýlov či kultúrnych odkazov jej neuberajú nič z talianskeho zmyslu pre precíznosť a invenciu. Skôr naopak, ich súčinnosť otvorila cesty pre udržateľnosť trendov v dizajne, ktoré čoraz viac prenikajú do filozofickej podstaty a hľadajú hodnoty aktuálne pre modernú spoločnosť. A čo viac hodnotu nemá? S tým sa treba jednoducho rozlúčiť. Presne tak, ako architekti zo štúdia Piuarch odstránili z areálu nevyhovujúce kancelárske objekty z prelomu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, nekorešpondujúce s komplexom ani funkčne, ani výtvarne.